nieuws

Laatste klus spuitrobot Barbara

bouwbreed

Den HaagSpuitrobot Barbara voorziet in hoog tempo de westelijke buis van de Hubertustunnel in Den Haag van een minimaal 50 millimeter dikke brandwerende Fendolite-bekleding. Het mengsel van cement en vermiculite wordt nat-in-nat in twee lagen gespoten om een optimale hechting te bereiken. Het is voor het eerst dat de brandwerende bekleding zonder gaaswapening rechtstreeks op de prefabbetonnen schaaldelen wordt aangebracht.Op hoogtijdagen doet Barbara – vernoemd naar St. Barbara – de beschermheilige van de tunnelbouwers, wel 900 vierkante meter per dag. In totaal bekleedt ze 50.000 vierkante meter in beide tunnelbuizen. Daarvoor werkt ze dag en nacht door en haalt ze in haar eentje een veel hoger tempo dan mensenhanden ooit kunnen. Dat de totale spuitploeg toch uit veertig man bestaat, komt door de vele voorbereidende, ondersteunende en logistieke werkzaamheden, die ook dag en nacht doorgaan, zo werd duidelijk tijdens een VBR-studiemiddag over ‘Fireproofing’.Met nog enkele honderden meters tunnel voor de boeg wordt Barbara eind volgende week bij de tunnelopening verwacht, waarna ze langdurig mag gaan rusten. Want de Hubertustunnel is haar laatste klus. CBBN Fireproofing International VOF, waarin betonreparatiebedrijf Vogel participeert, gaat een nieuwe spuitrobot in gebruik nemen, eentje waarin de laatste stand van de techniek is verwerkt.

Den HaagSpuitrobot Barbara voorziet in hoog tempo de westelijke buis van de Hubertustunnel in Den Haag van een minimaal 50 millimeter dikke brandwerende Fendolite-bekleding. Het mengsel van cement en vermiculite wordt nat-in-nat in twee lagen gespoten om een optimale hechting te bereiken. Het is voor het eerst dat de brandwerende bekleding zonder gaaswapening rechtstreeks op de prefabbetonnen schaaldelen wordt aangebracht.Op hoogtijdagen doet Barbara – vernoemd naar St. Barbara – de beschermheilige van de tunnelbouwers, wel 900 vierkante meter per dag. In totaal bekleedt ze 50.000 vierkante meter in beide tunnelbuizen. Daarvoor werkt ze dag en nacht door en haalt ze in haar eentje een veel hoger tempo dan mensenhanden ooit kunnen. Dat de totale spuitploeg toch uit veertig man bestaat, komt door de vele voorbereidende, ondersteunende en logistieke werkzaamheden, die ook dag en nacht doorgaan, zo werd duidelijk tijdens een VBR-studiemiddag over ‘Fireproofing’.Met nog enkele honderden meters tunnel voor de boeg wordt Barbara eind volgende week bij de tunnelopening verwacht, waarna ze langdurig mag gaan rusten. Want de Hubertustunnel is haar laatste klus. CBBN Fireproofing International VOF, waarin betonreparatiebedrijf Vogel participeert, gaat een nieuwe spuitrobot in gebruik nemen, eentje waarin de laatste stand van de techniek is verwerkt.
Foto en tekst: Pieter de Mos

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels