nieuws

Kouder gietasfalt op Duitse snelweg

bouwbreed

In de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen wordt voortaan op de snelwegen gewerkt met gietasfalt van hooguit 220 in plaats van 250 graden Celsius. De aanpassing komt vooral ten goede aan de wegwerkers omdat bij lagere temperaturen aanzienlijk minder dampen vrijkomen, meldt de dienst Wegenbouw in Gelsenkirchen.

In de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen wordt voortaan op de snelwegen gewerkt met gietasfalt van hooguit 220 in plaats van 250 graden Celsius. De aanpassing komt vooral ten goede aan de wegwerkers omdat bij lagere temperaturen aanzienlijk minder dampen vrijkomen, meldt de dienst Wegenbouw in Gelsenkirchen.
De lagere temperaturen ontstaan door een nieuwe samenstelling van het gietasfalt. Tijdens de productie worden was en parafine bijgemengd. Een neveneffect is de geringere uitstoot van kooldioxiden. De meerkosten van het op lagere temperaturen werken met gietasfalt zijn gering.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels