nieuws

HTM smeedt lightrail aan transferia-nieuwe-stijl

bouwbreed

Met nieuwe lightrailverbindingen tussen Den Haag, Gouda en Zoetermeer wil het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM de mobiliteit in de Randstad verbeteren. De nieuwe lijnen voor snelle trams moeten binnensteden met elkaar verbinden en aansluiten op grote, volgens een nieuwe formule ontwikkelde, transferia buiten de stad.

Op deze transferia nieuwe stijl kunnen automobilisten niet alleen overstappen op het openbaar vervoer. Er zijn ook restaurants, winkels en mogelijkheden voor kinderopvang. Door de clustering van al deze activiteiten, worden zowel de binnensteden als de snelwegen ontlast van verkeer, verwacht de HTM.
Dat de bestaande transferia niet erg populair zijn, komt volgens de vervoerder door het gebrek aan faciliteiten. De automobilist kan er alleen op de train of de bus stappen. Volgens het uitgangspunt van het HTM-plan zijn transferia pas interessant als de stadbewoner er ook terecht kan voor alledaagse bezigheden waarvoor hij anders voor of na werktijd naar de stad moet. De vervoersstudie naar deze knooppunten is LANS gedoopt, naar de vier principes waarop de studie is gebaseerd: leefbaarheid, activiteiten, netwerken en samenwerking.

Studie

LANS is volgens de HTM in principe overal in de Randstad toepasbaar. Als een eerste, snel uitvoerbaar voorbeeld wordt Bleizo genoemd, het in aanbouw zijnde transferium tussen Bleiswijk en Zoetermeer. Hier sluiten volgend jaar NS en RandstadRail op elkaar aan. De HTM stelt voor dit transferium uit te breiden met een lightrailverbinding parallel aan de A12 richting Den Haag.
Deze sneltram zou tot in de Haagse binnenstad moeten worden doorgetrokken en eventueel gekoppeld kunnen worden aan het tracé van RandstadRail. In de spits wordt gedacht aan een frequentie van één tram per 2,5 minuut. De realisatiekosten zouden rond de 300 miljoen euro liggen. Over reizigersaantallen zijn geen cijfers bekend. De HTM heeft evenmin cijfers paraat van het aantal benodigde parkeerplaatsen op de nieuwe transferia.
Het Haagse vervoerbedrijf benadrukt dat het om een studie gaat en niet om concrete plannen. Om het idee van LANS te promoten, wordt een ‘roadshow’ voorbereid langs overheden, banken en ontwikkelaars. De eerste positieve reacties zijn er al, volgens de woordvoerder van de HTM. “NS-directeur Aad Veenman heeft ons laten weten dat hij denkt dat dit vervoersconcept heel succesvol kan zijn.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels