nieuws

Gematigde reacties inf ravoorstel

bouwbreed

Politiek en belangengroeperingen hebben gematigd gereageerd op de voorstellen van de commissie-Elverding voor een snellere realisatie van infraprojecten. De enigszins lauwe reacties steken schril af bij het enthousiasme van het bedrijfsleven.

De commissie-Elverding presenteerde maandagmiddag in totaal 35 voorstellen die ervoor moeten zorgen dat de besluitvorming rond de aanleg van infrastructuur in plaats van de huidige elf jaar gemiddeld hooguit nog maar vijf jaar in beslag neemt. In de nieuwe opzet moet er een brede verkenningsfase komen waarbij burgers, lagere overheden en milieuclubs ruim betrokken worden, waarna de politiek de knoop doorhakt over de beste variant en die vervolgens door de procedure heen loodst. Om te voorkomen dat gedetailleerde rekenmodellen en vooral fouten daarbij de zaak ellenlang vertragen, stelt Elverding voor om zogeheten doelvoorschriften in de wet op te nemen. De overheid hoeft dan alleen nog maar aannemelijk te maken dat de milieunormen gehaald worden. Als het infraproject is gerealiseerd, wordt vervolgens gekeken of dit ook echt geval is of dat er aanvullende maatregelen nodig zijn, zoals extra geluidsschermen of verlaging van de maximum snelheid.
Verkeersminister Eurlings liet maandag in een eerste reactie weten dat hij snel aan de slag wil met het advies van de commissie. Vooral de aanbeveling voor een noodwet om de flessenhalzen te verwijderen en wegen te verbreden is “uit mijn hart gegrepen”, zei hij.
Ondernemend Nederland toonde zich positief over de voorstellen. Net als Bouwend Nederland zijn VNO-NCW, het Koninklijk Nederlands Vervoer en MKB Nederland tevreden. “Op deze manier kan het moeras waarin de Nederlandse infrastructuur terecht is gekomen worden drooggelegd”, aldus VNO-NCW. De ANWB reageerde voorzichtig positief. De organisatie waarschuwt echter voor overdreven optimisme over de effecten. “Het zal nog steeds jaren en jaren duren voordat nieuwe infrastructuur is aangelegd.”
Milieudefensie is “niet tegen”. De organisatie liet weten dat het nog maar te bezien valt of de procedure uiteindelijk echt minder tijd in beslag neemt. Volgens directeur Köhler is het ook nog maar de vraag of de rechter genoegen neemt met globale rekenmodellen voor de milieugevolgen. “Ik denk dat de rechter wel degelijk een goede toets wil.”
De Tweede Kamer zet hier en daar vraagtekens. Dat geldt niet alleen de oppositiepartijen. CDA-Kamerlid Ger Koopmans sprak van een stap in de goede richting. “Maar ik ruik nog te weinig asfalt.” GroenLinks waarschuwt voor shoppen via noodwetgeving. De VVD is ontevreden dat in het advies niets staat over ontkoppeling en beperking van de beroepsmogelijkheden.
> commentaar opinie 9

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels