nieuws

Europese infraplannen vallen40 miljard euro duurder uit

bouwbreed

De dertig grootste Europese projecten voor transport via water, wegen en spoor vallen 12 procent duurder uit dan vier jaar geleden berekend. Dat blijkt uit onderzoek van PriceWaterhouseCoopers in opdracht van het Europees Parlement.

Bij de dertig tegen het licht gehouden trans-Europese netwerken zitten projecten als een treinverbinding tussen Lyon en Oekraïne, een snelweg van het Poolse Gdansk naar Wenen en een spoorweg tussen Berlijn en Palermo. De totale kosten komen volgens PriceWaterhouseCoopers uit op 379 miljard euro, bijna 40 miljard euro meer dan de raming uit 2004. De projecten worden grotendeels betaald door de landen die ervan profiteren, maar er zit ook voor honderden miljoenen geld in van de gemeenschappelijke Europese begroting. CDA-europarlementariër Corien Wortmann vindt dat de landen de financiële tekorten moeten aanvullen en wil niet dat er extra geld van de EU-begroting in gestoken wordt. ”De lidstaten moeten over de brug komen, we gaan niet tornen aan de plafonds op de Europese begroting”, aldus Wortmann. Volgens haar worden infrastructuurprojecten vaak duurder door de ruimtelijke en maatschappelijke inpassing. Onder meer het beperken van de geluidsoverlast voor burgers kost extra geld. Maar het resultaat is voor omwonenden wel positief, aldus Wortmann.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels