nieuws

Bouw loopt achter met internetwerving

bouwbreed

De bouw heeft van alle sectoren de grootste moeite om nieuwe werknemers te bereiken en laat kansen liggen om goedkoop meer kandidaten te werven via internet.

Dit concludeert Bronkhorst Strategie 0x26 Marketing dat onderzoek deed naar de huidige stand van zaken op de vacaturemarkt in de bouw en de beste manieren om kandidaten te bereiken.
Tot de beste kanalen om kandidaten te bereiken behoren de vacaturewebsites (60 procent bereik), dagbladen (48 procent), eigen bedrijfswebsites (32 procent) en werving 0x26 selectiebureaus (18 procent). Het hoge bereik van internet is te verklaren omdat een zoektocht naar een baan tegenwoordig op het internet begint. In 80 procent van de gevallen loopt ook het eerste contact via internet.
Aannemers spelen in op de populariteit van het internet door massaal hun vacatures online op de eigen bedrijfswebsite te plaatsen. De grote bouwers hebben gemiddeld 161 vacatures online staan. De nieuwe trend zijn de eigen vacaturewebsites. Vijf van de zestien grootste aannemers en installateurs hebben inmiddels een eigen vacaturesite. Eerder onderzoek wijst uit dat bezoekers in 66 procent van de gevallen via de zoekmachines en al surfend op een website terechtkomen. Maar vrijwel geen enkele aannemer adverteert in zoekmachines en heeft de website hiervoor geoptimaliseerd; ze blijken niet goed vindbaar.
En hoewel meer dan 10.000 van de 18.000 vacatures in de bouw op online vacaturebanken staat, is dit bijna het exclusieve domein van werving 0x26 selectiebureaus. De zestien grootste aannemers, verantwoordelijk voor 14 procent van de vacatures in de bouw, plaatsen op de grootste vacaturebanken 3 procent van de bouwadvertenties. De zestien grootste werving 0x26 selectiebureaus plaatsen hier 85 procent van de bouwvacatures. Recent onderzoek wijst uit dat in Nederland 14 procent van de vacatures bij werving 0x26 selectiebureaus wordt ondergebracht. In de bouw ligt dat rond de 50 procent. Een pilot maakte deel uit van het onderzoek en veertien bouwvacatures leverden in twee weken vijftien sollicitanten op voor 21 euro per sollicitant. Jasper Bronkhorst: “Het onderzoek wijst uit dat aannemers via internet relatief goedkoop meer kandidaten bereiken en open sollicitaties tegemoet zien door de internetstrategie te verbeteren, zich meer te profileren op vacaturebanken en meer online adverteren”.
Het rapport ‘Hoe u meer vacaturekandidaten bereikt en bespaart op wervingskosten’ is gratis te bestellen bij info@bronkhorstadvies.nl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels