nieuws

‘Afbouwers gaan nog zo ouderwets te werk’

bouwbreed

Door een nieuw onderhoudsplanningssysteem is Bimmerman Projectafbouw nu digitale aannemer van 2007. “Ik ben niet grootgebracht met computers, maar ik weet wel wat ik wil”, is de verklaring van directeur Jaap van Bruggen.

Begin 2007 miste Bimmerman een grote klus om 700 filialen te verbouwen, omdat de aannemer niet kon aantonen dat ze de klachtenafhandeling onder controle had. Genoeg aanleiding een dergelijk systeem te ontwerpen dus. Van Bruggen stapte naar Kooijman Software, waarvan hij ook al een compleet administratiesysteem gebruikt.
Eigenlijk is de groei van het bedrijf, één van de zeven BV’s van de Stamhuis Groep, de motor achter de hele overgang naar ict. Toen Van Bruggen vier jaar geleden de leiding overnam, was de omzet nog 6 miljoen. Dit jaar hoopt hij 32 miljoen te halen. Bimmerman Projectafbouw voert steeds meer verbouwingen uit voor steeds meer winkels van grote retailers, zoals Albert Heijn, Hema en Ikea.
“Die winkels zijn bijna 24 uur per dag open en er wordt zo giga in geleefd, er gaat snel iets kapot”, weet Van Bruggen. “Van loszittende deurkrukken tot dichtzittende personeelsingangen, van kapotte ramen tot inbraaksporen. Het verwerken van al die onderhoudsproblemen is topsport. Dat kunnen we niet meer bijbenen met een fax, telefoon en papieren werkbonnen. Daarom doen we nu zoveel mogelijk digitaal.”
Elke klant van Bimmerman kan een klachtenformulier op internet invullen. Per dag komen zo’n tien meldingen terecht bij sos@bimmerman.nl, een speciale afdeling in Utrecht die bepaalt hoe snel de melding wordt afgehandeld. Monteurs ontvangen een beschrijving van de klus op hun PDA. Wanneer ze klaar zijn met de reparatie tekent de winkelier de werkbon digitaal, zodat de boekhouder gelijk een factuur kan sturen. Naast de planning van onderhoud, krijgen klanten ook meteen een gebouwbeheerssysteem. Per gebouw krijgen ze inzicht in het soort onderhoud en het aantal verrichte werkzaamheden. Op basis daarvan kunnen ze bepalen of het tijd is voor een grotere renovatie. Of Bimmerman om advies vragen natuurlijk.
Maar voor het allemaal zover is, zit de onderhoudsmodule nog in een testfase. Die is afgelopen maart begonnen, nadat in september vorig jaar het idee ontstond voor dit nieuwe systeem. Mede daarom is Van Bruggen nog steeds verbaasd over de benoeming tot digitale aannemer van het jaar. “Ik zat met m’n oren te klapperen, ik wist niet dat we voorop liepen.”
De directeur wil zichzelf dan ook geen ict-goeroe noemen, maar hij ziet er wel de voordelen van in. “Je staat ervan te kijken hoe ouderwets het er bij sommige afbouwers aan toe gaat. Daar gaat alles nog achter op een sigarendoos. Terwijl wij hier constant zitten te brainstormen hoe het nog beter kan.” Alsof het nog niet genoeg is, werkt de aannemer tegelijkertijd aan een Project Informatie Management (PIM) systeem.
Ook wil hij na aankomende bouwvak uitbreiden naar Europees niveau en is hij bezig met een vierde vestiging in het zuiden van het land. Van Bruggen: “Als je bij ons werkt, stap je op een hogesnelheidstrein. Een onderhoudssysteem kost wel een berg geld, maar ik zie genoeg toekomstperspectief om het weer terug te verdienen de komende jaren. De onderhoudsachterstand bij de retailsector is gigantisch.”

Digitale aannemer van het jaar

Bouwend Nederland reikte eind maart de titel Digitale Aannemer 2007 uit op de Bouw 0x26 ICT beurs. Hiermee wil de brancheorganisatie aansprekende succesverhalen over ICT in de bouw onder de aandacht brengen. Naast Bimmerman waren er nog vier genomineerden: Bouwbedrijf Nieuwenhuis (laat offerteaanvragen digitaal lopen via aanenuitbesteden.nl), Dura Vermeer (documentbeheersysteem Organice van Cadac, gekoppeld met Microsoft SharePoint), aannemersbedrijf Van der Meij (met opdrachtgever Corus offertes op basis van SAP via internet afhandelen) en aannemerij Louter (geautomatiseerd inkoopproces met behulp van Bouwinfosys).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels