nieuws

Aanpak vermoeide stalen bruggen vergt 500 miljoen

bouwbreed

Voor versterking van tien verouderde stalen bruggen in het hoofdwegennet heeft Rijkswaterstaat de komende vijf jaar zeker 500 miljoen euro nodig. Daar komen nog eens de kosten bij voor versterking van twintig tot veertig betonnen viaducten die ook snel moeten worden aangepakt.

Van de tien stalen bruggen in slechte staat wordt de Galecopperbrug bij
Utrecht als eerste onder handen genomen. Volgens directeur generaal Bert Keijts
van Rijkswaterstaat leidt de tuibrug in de A12 aan hetzelfde euvel als de andere
stalen bruggen. Waar de stalen verstijvingstroggen de dwarsdragers doorsnijden,
is het rijdek niet ondersteund en treedt vermoeiing op. Dat wordt ondervangen
door het dek te overlagen met hogesterktebeton. De versterking van de
Moerdijkbrug dient daarbij als voorbeeld. “Bij de vernieuwing van die brug, die
zo’n beetje aan zee ligt en de omstandigheden dus heel moeilijk waren, hebben we
leergeld betaald”, aldus Keijts. “Maar daardoor weten we nu wel goed hoe
overlagen met hsb moet.” Daarom durft Rijkswaterstaat daar wel een prijskaartje
aan te hangen. Er is 500 miljoen nodig voor versterking van de tien stalen
bruggen die er het slechtst aan toe zijn. De vier beweegbare bruggen uit het
lijstje, zoals de Ketelbrug, krijgen hoogst waarschijnlijk een nieuwe stalen
val. De overige zes, waaronder de brug bij Muiden in de A1 en de Kreekrakbrug in
de A58 worden overlaagd. Hoeveel de aanpak van de betonnen kunstwerken met
gebrekkige dwarskrachtwapening gaat kosten, kon Keijts gisteren nog niet zeggen.
Wel wilde hij kwijt dat van de 1180 betonnen kunstwerken die vorig najaar als
verdacht werden aangemerkt er uiteindelijk zo’n 160 zullen overblijven die
moeten worden aangepakt, waarvan zo’n twintig tot veertig binnen vijf jaar.
Hoeveel en welke precies, hoopt hij de Tweede Kamer nog voor de zomer te kunnen
melden. > 3 Nieuws

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels