nieuws

Spoorwegennet van Nederland fors gegroeid

bouwbreed

Het spoornet is de afgelopen 25 jaar zowel breder als langer geworden. Het spoorwegnet met twee of drie sporen is tussen 1982 en 2007 met 23 procent gegroeid. De lengte van het spoornet is met 5 procent toegenomen.

Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het spoor meet in totaal 3000 kilometer. De groei is te danken aan de Flevolijn die in de jaren 1987-88 werd opgeleverd en aan de Betuweroute. Deze is in 2007 in gebruik genomen.
Volgens het CBS heeft Nederland een van de kortste spoorwegtrajecten van West-Europa. Samen met België en het Verenigd Koninkrijk heeft Nederland het grootste aandeel meervoudig spoor. Het grootste deel van het spoorwegnet komt ten goede aan passagierstreinen. Van alle verreden treinkilometers in Nederland betreft maar liefst 93 procent passagierstreinen, aldus een toelichting van het CBS. De overige 7 procent gaat om goederenvervoer.

Passagierstreinen

In de gehele Europese Unie wordt 79 procent van het spoorwegnet gebruikt voor passagierstreinen, terwijl 21 procent dienst doet voor het vervoeren van goederen.
Op gebied van goederenvervoer over het spoor is Estland de koploper in Europa. Daar maakt goederentransport 65 procent deel uit van het gebruik van de spoorwegen. De goederentreinen zijn in Estland veel zwaarder dan in Nederland.
“Het gemiddeld vervoerde gewicht per trein is meer dan driemaal zo hoog als in Nederland.” In Nederland worden producten als olie, kolen en ertsen meestal per binnenschip vervoerd in plaats van per trein.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels