nieuws

Noorden legt zelf gedeelte van hsl aan

bouwbreed

Het Noorden besteedt een flink deel van de miljarden van het Rijk voor wegen en spoor aan een fonkelnieuwe spoorlijn tussen Heerenveen en Groningen die in de toekomst ook geschikt zal zijn als hogesnelheidslijn. Dat hebben bestuurders uit de noordelijke provincies verklaard.

Marianne Wuite
Friesland, Groningen en Drenthe presenteerden gisteren samen met verkeersminister Eurlings het akkoord over het alternatieve pakket infraprojecten, dat dient als compensatie voor de afgeblazen Zuiderzeelijn. In totaal is er tot 2020 2,8 miljard euro beschikbaar voor wegen en spoor en de versterking van de economie in het Noorden. Het Rijk hoest 2,16 miljard op; 670 miljoen euro komt van de regio zelf.
Voor concrete spoor- en wegprojecten die al langer op de wensenlijstjes figureren is 1,1 miljard euro beschikbaar. Het gaat onder meer om de uitbreiding van de zuidelijke ringweg Groningen, extra snelwegaansluitingen bij Assen, de bouw van een nieuw station Assen-Zuid, een betere toegankelijkheid van Leeuwarden over de weg en verbeteringen van het spoor in de driehoek Zwolle-Leeuwarden-Groningen.
Een slordige 970 miljoen euro gaat naar een regionaal mobiliteitsfonds. Het Noorden mag zelf bepalen voor welke nieuwe projecten het geld uit dit fonds wordt ingezet.

Grootste project

De nieuwe spoorlijn Heerenveen-Drachten-Groningen staat bovenaan en wordt het grootste nieuwe project, zo lieten de Groningse commissaris van de koningin Max van den Berg en gedeputeerde Henk Bleker gisteren direct weten. De bestuurders gaan ervan uit dat de nieuwe spoorlijn, waarvoor een consortium met Ballast Nedam en vervoerder Arriva interesse heeft, tussen de 600 en 700 miljoen euro kost.
Het Noorden wil er bij de plannen rekening mee houden dat de spoorlijn op de langere termijn ook voor hogesnelheidstreinen geschikt is. De bestuurders gaan er immers van uit dat de zo vurig gewenste snelle treinverbinding over 5 tot 10 jaar toch weer in beeld is. “Feitelijk leggen we nu alvast 80 kilometer van de hogesnelheidslijn aan”, aldus Bleker. “Het blijft pijn doen, maar de eerste steen wordt nu wel gelegd”, aldus Van den Berg.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels