nieuws

Tegels innovatiever dan ooit

bouwbreed

De 26ste aflevering van de jaarlijkse tegel- en sanitairbeurs Cevisama, die vorige week in Valencia werd gehouden, gaat de historie in als een van de minst bezochte. Tegelijkertijd liet deze beurs grote vernieuwingen zien, waarbij een brug is geslagen tussen Oost- en Zuid-Europa.

Wat heeft de doelgroep gemist? Bijvoorbeeld de uitwerkingen van veel trends die enkele jaren geleden zijn ingezet en die nu in een versmelting hun weg vinden bij de Spaanse tegelproducenten. De zucht naar luxe uit Oost-Europa zet in de tegelwereld de toon voor goud, zwart en rood. Waarom kiest de projectontwikkelaar of de consument straks die steeds duurdere en perfecte tegel?
Die leidraad hangt niet alleen samen met het product zelf, zoals we al jaren weten. De presentatie en marketing vormt een behoorlijk deel van het succes. Dune, ooit de Spaanse strippenkoning genoemd, maakte vorig jaar al een sprong in producten die niemand aandurft: tegels met echt bladgoud, kokosnoot of bamboe.
Dit keer was de presentatie hiervan de meest spraakmakende van alle stands. Een tegel verkoop je niet langer op een display of vanuit een kast. De beleving wordt met geuren en muziek versterkt. De tegelwereld keek het af van de modecultuur, maar inmiddels durft ze statements te maken die de mode voorbijhollen.

Decor

Veel van hetzelfde en veel dat net verschilt, dat maakt deze beurs interessant. Iedere zichzelf respecterende producent brengt eigen formaten, kleuren, glazuren en technieken, daarbij grenzen aftastend.
De imitaties in hout zijn zo geperfectioneerd dat ze nauwelijks voor de ware beleving onderdoen. Dat maakt de kans groot dat er vooral in de keukenhoek van deze sterkere vervanger gebruik wordt gemaakt. Voor vloeren uiteraard. Dat geldt eveneens voor de verbeterde nabootsingen van natuursteen, die met een technisch hoogstandje als Rock 0x26 Rock van Roca rijp zijn om de bestratingen en vliegvelden een ander cachet te geven.
De markt zoekt nieuwe toepassingen van tegels in onze cultuur, zoals de inloopkast en mobiele afscheidingen bij kantoren.. Daar mag tegenwoordig weer een duidelijk decor bijkomen. Niet meer in de vorm van een stripje, maar als een poster of tableau. De fototechnieken helpen om elke plek een individueel accent mee te geven, van een logo of foto van het personeel in de hal tot een uitvergrote vakantiekiek boven de particuliere kookhoek.

Jaren zeventig

Voor de wand blijft de strijd met behang en stucwerk hevig oplaaien vanuit de keramische branche. De meeste fabrikanten brengen een eigen mix die refereert naar stoffen van trevira tot terlenka met bruidbroderie als romantisch accent.
Onder alle presentaties ligt een boodschap: het ingeburgerde zwart-witidee met de betonlook als uitgangspunt bij architecten en particulieren, vraagt om extra fleur. Daarvoor wordt teruggegrepen op de jaren zeventig toen menig architect kleur durfde te bekennen en zware reliëfs niet schroomde. De driedimensionale tegel is helemaal terug, ondanks bezwaren van onderhoud. Cirkels in vierkanten, zwaar geglazuurd in sprekende kleuren zijn helemaal hot. Niet voor een hele wand, maar als accent in een hal of om een badrand.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels