nieuws

Parkeercarrousel in Ostrava Tjechië lijkt kinderziekten voorbij

bouwbreed

Een nieuwkomer die zich op de markt voor automatisch parkeren wil begeven, moet zeker weten dat hij goed beslagen ten ijs komt. Alle incidenten van de afgelopen jaren met niet of moeizaam gerealiseerde automatische parkeergarage hebben het vertrouwen er niet groter op gemaakt. Houcon Parking Solutions in Oud-Beijerland is zich daar terdege van bewust en neemt het zekere voor het onzekere.

“We hebben het over een miljoeneninvestering. Van een papiertje verkopen gaat bijna niet”, weet projectmanager Erik Heijnsdijk. Dat hoeft ook niet, want het bedrijf heeft eind 2006 bij het station in Ostrava in Tsjechië een geautomatiseerde parkeergarage opgeleverd met 105 plaatsen. In Ostrava staat een bovengrondse garage, maar het systeem kan ook ondergronds of halfverdiept uitgevoerd worden.
Heijnsdijk: “We wilden pas de markt opgaan als het feilloos werkte in Ostrava.” De bouw is volgens hem probleemloos verlopen en ook na de oplevering werkt de garage goed. De tijd is daarom voor Houcon nu rijp om in eerste instantie in Nederland klanten te werven. Liefst zou het bedrijf in de loop van dit jaar ook in een eigen land een garage hebben staan, bijvoorbeeld op een aansprekende locatie als Schiphol. “We worden er niet zenuwachtig van als dat niet lukt”, zegt managing-director Richard Houweling.
Het systeem is ontwikkeld in samenwerking met het Tsjechische technische handels- en productiebedrijf Koma (http://komasystem.cz/), dat Houcon – van origine ontwikkelaar en verkoper van transportmaterieel – in 2004 ontmoette op een technische beurs.
Houcon zag direct toekomst in het systeem van Koma, waarvan het prototype toen al bekroond was een Tsjechische innovatieprijs. Andersom waren voor Koma vooral de internationale contacten en de ervaring van Houcon interessant.
Een draaiende carrousel met liften zorgt in het bestaande parkeersysteem van Houcon en Koma voor de verplaatsing van de auto’s. Elke carrousel is opgebouwd uit een of meerdere ringen. Dat aantal kan variëren, evenals de hoeveelheid verdiepingen van de garage. Per ring is een lift en dat is volgens Houweling en Heijnsdijk een groot voordeel vergeleken met andere automatische systemen waar soms maar één lift is. Daardoor kunnen auto’s sneller aan- en afgevoerd worden. Met twee ringen gaat Houcon uit van 46 auto’s per uur, met drie ringen van 68 auto’s en met vier ringen van 93 auto’s. Meestal is dat voldoende snel, schat het bedrijf in. Toch zijn er situaties denkbaar wanneer die snelheid niet afdoende is, bijvoorbeeld als er in korte tijd heel veel mensen tegelijk hun auto komen ophalen of willen parkeren. “Het is niet altijd de ideale oplossing, hoe vervelend ik het ook vind om dat te zeggen”, aldus Houweling.

Buildinggarage

Terwijl het carrouselsysteem zijn weg naar de markt nog moet vinden, hebben Houcon en Koma al een tweede product: ‘Building’. Deze variant leent zich vooral als aanbouw op de kop van een bestaand gebouw, zoals een flat. In plaats van op een parkeerterrein kunnen mensen hun auto in het gebouw parkeren. De vrijkomende ruimte kan dienen voor andere doeleinden. In de loop van dit jaar wordt er een eerste ‘Building’ garage gebouwd in Praag.
Houcon laat de beide parkeersystemen zien op de vakbeurs Intertraffic, die van 1 tot en met 4 april wordt gehouden in de RAI in Amsterdam.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels