nieuws

A73-Zuid toch veilig open

bouwbreed

De twee tunnels van de A73-Zuid in Swalmen en Roermond zijn veilig. Het Roermondse college van B en W opende daarom de tunnels gisterochtend in aangepaste vorm.

Het college verleende pas zaterdagavond vergunning voor het openstellen van de tunnels. Rijkswaterstaat had tot dan veiligheidstest uitgevoerd. Vorige week bleek dat er problemen waren met de 32 veiligheidssytemen in de tunnels. De veiligheid was nog niet gegarandeerd. Een nieuwe vertraging kon echter worden voorkomen.
Met de openstelling kunnen automobilisten over de hele snelweg tussen Nijmegen en de aansluiting op de A2 bij Echt rijden. Het is de eerste vergunning die in Nederland wordt afgegeven in het kader van de nieuwe Tunnelwet. De tunnel bij Roermond is 2,4 kilometer lang en daarmee de langste landtunnel van Nederland. De tunnel in Swalmen is 400 meter lang. Bij calamiteiten sluit automatisch een slagboom om inrijden in de tunnel te voorkomen.
Momenteel geldt er een snelheidslimiet van 70 kilometer per uur en een verbod voor vrachtwagens met gevaarlijke stoffen. Ook is maar de helft van de weg beschikbaar. Aannemer Volker Wessels is nog bezig met de brandbeveiligingsinstallatie. Halverwege september gaan de tunnels volledig open.
Jarenlang zuchtten inwoners van de bisschopsstad onder de talloze omleidingen door bouwwerkzaamheden aan de weg. Verkeerswethouder IJff (PvdA) van Roermond kondigde zaterdag dan ook wat onderkoeld de openstelling aan. De weg had contractueel immers al op 1 januari open moeten zijn.

Afrit te kort

De afrit vanaf de Koninginnelaan in Roermond naar de A73-Zuid richting Maastricht is te kort. De afrit blijft daarom afgesloten. Volgens wethouder IJff voldoet de afrit niet aan de vereisten in de nieuwe Tunnelwet. Die wet kwam tot stand op het moment dat de afrit werd aangelegd. De plannen konden toen niet meer worden gewijzigd. De afrit komt op de snelweg uit pal voor de 2,4 kilometer lange tunnel in Roermond. Het verkeer vanaf de afrit kan daar niet genoeg vaart maken om in te voegen. Rijkswaterstaat heeft tot 2014 de tijd om de afrit te verlengen, maar daarvoor moet Roermond eerst het bestemmingsplan aanpassen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels