nieuws

Wandelende treinreiziger helpt ProRail aan energie

bouwbreed Premium

ProRail worstelt met de vraag hoe ze het Nederlandse spoorwegennet energieneutraal kan krijgen. Een prijsvraag leverde veertig inzendingen op. De drie finalisten werden dinsdag in een Utrechtse discotheek bekendgemaakt.

Wat hebben disco’s en duurzaamheid met elkaar gemeen? Dans op op een speciale vloer en al dansend wek je energie op.
Een van de finalisten liet zich door dit bestaande concept inspireren. In het plan ‘Elke stap telt’ van Lloyd’s Register Rail Europe vervangt de treinreiziger de danser. “Dagelijks bezoeken meer dan 100.000 mensen de stationshal en perrons op verschillende grote stations. Waarom maken we hier geen gebruik van”, vragen de bedenkers zich af. Lloyd’s stelt voor reizigers over een energiegenererende vloer te laten lopen. Met als argument dat dansers in eco-discotheken in Londen en Rotterdam in staat zijn het energieverbruik op een avond te reduceren tot 60 procent.
De jury onder leiding van Jeltje van Nieuwenhoven looft het “swingende” plan, maar vraagt zich wel af hoe de tegels zich gedragen als ze permanent worden ingedrukt bij een grote reizigersstroom.

Inventief

Met ‘slim schakelen’ maken Elbas GmbH en KEMA Nederland ook nog steeds kans op de ProRailprijs 2008. De jury noemt het plan leuk, simpel en inventief. Volgens de inzender kan de weerstand op dubbelsporige baanvakken worden gehalveerd door de bovenleiding parallel te schakelen. Of de ‘slimme schakelaar’ inderdaad goed is voor 50 procent energieverlies van de bovenleiding, moet in de finale worden onderbouwd.
Hoewel ProRail-directeur Kees-Jan Donker tussen neus en lippen door ook een pilot met windenergie aankondigde, weet de spoorwegbeheerder zich nog geen raad met natuurlijke energiebronnen. Het rendement van zonnecellen of windturbines op bovenmasten is in veel gevallen te laag, oordeelt ook de jury. Grote windturbines daarentegen zouden weer te veel geluidsoverlast met zich meebrengen en de natuur verstoren. Omdat ProRail een van de grootste grondbezitters van Nederland is, wil het de moed nog niet opgeven. Inzender Solar Rails, de tweede finalist, moet samen met andere partijen uitzoeken hoe ook zon en wind kunnen bijdragen aan een groener spoor. Solar gaat zelf uit van panelen met zonnecollectoren die op de spoorbaan worden aangebracht. In juni wordt bepaald wie het traject Utrecht-Den Haag mag verduurzamen. Dat ook ProRail groener moet worden, staat volgens Donker vast. “Anders worden we vroeg of laat, links of rechts ingehaald.”

Reageer op dit artikel