nieuws

‘Tijd genoeg met IJzeren Rijn’

bouwbreed Premium

De haast die België heeft met de IJzeren Rijn, is onbegrijpelijk. Economisch is het tracé dat België voorstaat niet interessant voor Antwerpen. Bovendien heeft België recent zwaar geïnvesteerd in de Montzenlijn, die de haven van Antwerpen via Keulen met het Zuid-Europese achterland verbindt.

De haast die België heeft met de IJzeren Rijn, is onbegrijpelijk. Economisch is het tracé dat België voorstaat niet interessant voor Antwerpen. Bovendien heeft België recent zwaar geïnvesteerd in de Montzenlijn, die de haven van Antwerpen via Keulen met het Zuid-Europese achterland verbindt.
Dat schrijft het Samenwerkingsverband IJzeren Rijn Midden-Limburg aan de Belgische minister Vervotte. Het verband, waarin provincie, gemeenten, Kamer van Koophandel, Milieufederatie en Staatsbosbeheer samenwerken, vraagt de minister om alles samen met Nederland en België nog eens goed op een rijtje te zetten.
Als België zijn plannen doorzet, zal dat ten koste gaan van de Montzenlijn. Uit een al in juli vorig jaar gemaakte prognose blijkt, dat het vervoer over de Montzenlijn in 2030 maximaal 21,3 miljoen ton per jaar bedraagt, als er tegen die tijd nog géén IJzeren Rijn is. Opening van de IJzeren Rijn leidt ertoe dat de Montzenroute wordt ‘leeggetrokken’. Mét IJzeren Rijn is het vervoer over de Montzenroute nog minder dan nu.

Reageer op dit artikel