nieuws

Modislab als bus- en trambaan naar ‘Quiet City’

bouwbreed Premium

ModieSlab (Betonson, Heijmans en Arcadis) levert een deel van de nieuwe tram- en busbaan in de Belgische badplaats Blankenberge.

Modislab als bus- en trambaan naar ‘Quiet City’

Van onze redactie techniek
Volgens de VOF is het de eerste keer dat Modieslab wordt toegepast buiten Nederland. “Bijzonder” is verder dat in een verhardingsdek tramgoten zijn gecombineerd met twee open lagen aan de bovenzijde. Dit moet resulteren in een geluidsreductie die te vergelijken is met de toepassing van tweelaags zoab. Modieslab zou in Blankenberge goed zijn voor een geluidsreductie van 6 dB.
De wegdekplaten worden in de fabriek voorzien van tramrails, een zogenaamde ‘embedded railconstructie’. In november van dit jaar zijn de eerste platen geplaatst.
De aanleg van de trambaan is een onderdeel van het Europese subsidieproject Quiet City. Als opdrachtgever beoogt vervoermaatschappij ‘De Lijn’, een geïntegreerde infrastructuur voor het beheersen van weg- en railgeluid. Het autonome overheidsbedrijf voor bus- en tramverbindingen in Vlaanderen wil vooral het geluid bij de bron aanpakken. Modislab is een relatief nieuw wegdek dat uit meerdere betonlagen bestaat. Als het gaat over geluidsreductie heeft Modieslab zich in Nederland waargemaakt. In augustus van dit jaar bleek nog wel dat Rijkswaterstaat de duurzaamheid verder wil beproeven voordat ze het concept vrijgeeft. De VOF garandeert zelf een levensduur van de toplaag tussen de 15 en 30 jaar.

Reageer op dit artikel