nieuws

Kiwa controleert gasnet met elektrische robot

bouwbreed Premium

Het lijkt een wat ongelukkige combinatie: een elektrische inspectierobot die door een in gebruik zijnde gasleidingen rijdt. “Maar ook in het onwaarschijnlijke geval dat er ergens een vonk ontstaat volgt er geen ramp omdat in de leiding de zuurstof ontbreekt om het gas te laten ontbranden”, zegt Kees Pulles van Kiwa Gas Technology die de robotinspecteur ontwikkelt.

Zodra de robotinspecteur helemaal klaar is wil Kiwa er de gasleidingen van de netwerkbeheerders van binnenuit mee controleren op lekken. De rijdende inspecteur gaat dit lagedruknet bekijken met een camera, een microfoon en wellicht ook nog andere sensoren. Allemaal ondergebracht in een toestel van 60 millimeter rond en 40 centimeter lang.
Met de robot alleen is de ontwikkeling niet gedaan. “Het toestel vergt ook een sluis die toegang geeft tot het leidingnet”, zegt Pulles. Een begrotelijke constructie. “Op zich is een sluis niet zo duur, maar er zijn er veel van nodig om het gasnet helemaal toegankelijk te maken.” Naarmate de robot een grotere actieradius krijgt kan de inspectie met minder sluizen toe waardoor de kosten minder groot worden.
Pipe Inspection for Autonomous Tube Exploration, grappig afgekort tot Pirate. Onder die naam ontwikkelt Kiwa zijn robotinspecteur met geld en expertise van netbeheerder Continuon, kennis van het instituut Impact van de Universiteit Twente en vaardigheden van machinebouwer Demcon uit Oldenzaal. Kiwa wil daar in de loop van het volgende jaar een vervolg aan geven en met financiële steun van de netbeheerders de robot vervolmaken. En vooral betrouwbaar maken. Pulles: “Want loopt de robot averij op, er is geen monteur die er nog bij kan.”

Accu’s

In de plannen zoals die tot nog toe de ronde doen rijden de robots permanent door het gasnet en zoeken hun eigen weg door dit labyrint. Bij de aftakkingen van de buizen komen voorzieningen om de accu’s van de robot te laden en de verzamelde gegevens over te seinen. “In theorie zou dat laatste ook radiografisch kunnen”, zegt Pulles, “maar in de praktijk komen de signalen moeilijk door de grond heen en al helemaal niet door metalen obstakels.” Het doel van dit alles: sparen op inspectiekosten. De Nederlandse gasleidingen zijn gemiddeld na veertig tot vijftig jaar aan onderhoud toe. Echter: “Van elke 100 meter leiding is vaak maar een paar meter slecht; als je de slechte stukken kunt traceren zonder alles op te graven levert dat flinke besparingen op.” De Pirate is dan een goed alternatief, mits hij feilloos werkt.

Reageer op dit artikel