nieuws

Hogesterktebeton redt stalen bruggen

bouwbreed

Hogesterktebeton stopt scheurvorming in stalen bruggen. Dat hebben recente proeven met twee scheuren in de Moerdijkbrug aangetoond.

De nieuwe bevindingen sterken Rijkswaterstaat in de gedachte om vermoeide stalen bruggen met hogesterktebeton (hsb) te versterken. Andere oplossingen worden op dit moment uitgesloten voor de renovatie van de tien stalen bruggen die binnen vijf jaar worden aangepakt. Daarvoor is 500 miljoen euro beschikbaar.
“Het voorschrijven van hsb moet op termijn net zo gewoon worden als het gebruik van zoab”, stelt projectleider Hans Versteegen van Rijkswaterstaat, gisteren tijdens een presentatie van de resultaten tot op heden bij de TU-Delft, waar zo’n tweehonderd mensen op waren afgekomen. De leerervaringen met stalen bruggen staan echter nog in de kinderschoenen en daarom kiest de opdrachtgever nog voor een gecontroleerd aanbestedingstraject waarbij alle risico’s bij Rijkswaterstaat liggen.
Hsb werkt aantoonbaar bij de versterking van stalen bruggen. Rijkswaterstaat gaat uit van een verlenging van de levensduur met minimaal 30 jaar, maar het is in de praktijk nog wel lastig te verwerken. Prof.dr.ir. Dick Hordijk van de TU Eindhoven zocht uit wat de problemen zijn en komt begin volgend jaar met een praktische leidraad voor alle partijen die met hsb gaan werken.
Het beton hecht het best in natte lijm, maar dat blijkt op echte bruggen een onuitvoerbare techniek, is een van de bevindingen. Op een ingestrooide lijmlaag, werkt ook goed en is wel haalbaar. Het is daarnaast belangrijk dat de ondergrond stof- en vetvrij is en een extra randstelprofiel zorgt ervoor dat het schoteleffect of te wel kromtrekken van de buitenste randen wordt voorkomen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels