nieuws

Digitaal kennisnemenvan producten slaat aan

bouwbreed

Installateurs die digitaal kennisnemen van bijvoorbeeld nieuwe producten doen meer met die kennis dan installateurs die hun informatie uit een folder halen.

Michel Verkerk constateert dat in een onderzoek voor installateursdenktank Isso. Uit zijn studie trekt hij de conclusie dat digitale kennisoverdracht innovatie stimuleert en sneller in de dagelijkse praktijk brengt. En voor die overdracht blijkt het portaal die alle informatie over een product op één plaats aanbiedt vooralsnog het meest geschikt. De digitale bibliotheek voldoet daar wat minder voor omdat de bijzonderheden daar meestal op verschillende plekken staan.

Experiment

Verkerk, afgestudeerd in Informatica 0x26 Economie aan de Erasmus Universiteit zette voor zijn onderzoek een experiment op met de nieuwe rookgasanalysator Eurolyzer ST van Euro-Index. Eén groep installateurs kreeg de gegevens om de details van het product elektronisch op te vragen en een andere kreeg een klassieke folder aangereikt. Verkerk leerde dat de eerste groep daadwerkelijk de elektronische pagina opsloeg en zich positief uitliet over de kenmerken van de rookgasanalysator. Sommige vertegenwoordigers van de tweede groep daarentegen legden de folder ongelezen weg en lieten zich niet of minder positief uit over de eventuele bruikbaarheid van het product.

Nieuw

Concluderen dat leveranciers hun afnemers dus het beste elektronisch kunnen informeren gaat Verkerk weer een stap te ver. Digitale kennisoverdracht is in elk geval voor de installatiesector nog relatief nieuw. Het blijft een vraag of het de nieuwsgierigheid blijft prikkelen of dat het nieuwtje er op een gegeven moment af raakt.
Verkerk en het Isso zouden dat graag nader willen onderzoeken in een vervolgstudie. Volgende week vrijdag worden de mogelijkheden daarvoor besproken in een gesprek met de Erasmus Universiteit.
De onderzoeker hoopt binnenkort een publicatie te kunnen presenteren van zijn bevindingen tot nog toe.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels