nieuws

Combinatie verdient bonus van een miljoen bij N475

bouwbreed

Dura Vermeer/Grontmij kreeg een bonus van ruim een miljoen euro door de N475 bij Ouderkerk aan den IJssel binnen 14 werkdagen weer open te stellen. De provincie had op 214 dagen gerekend.

“De meest optimale design 0x26 construct die ik ooit heb meegemaakt”, weet regiodirecteur Henk Slappendel van Dura Vermeer zeker. En hij loopt al heel wat jaren mee in het aannemerswereldje. Daarbij gaat het niet alleen om een goede boterham voor de opdrachtnemer, maar ook om een uitstekende prijs/kwaliteitsverhouding voor de provincie.
Zuid Holland zette het opknappen van de verzakte N475 als een dbm op de markt. Een pilot, die ook met belangstelling is gevolgd door de Regieraad en Pianoo. De combinatie met onderhoud in een d0x26c-contract is nog relatief nieuw en ook toegepast bij de Tweede Maasvlakte, N11 en N302 Harderwijk.
“In een RAW schrijven we alles tot en met drie cijfers achter de komma voor. Met een looptijd van 20 jaar durfden we de stap aan om de technische oplossing volledig vrij te laten”, licht Jos Hendriks bureauhoofd van de provincie toe. Bij een traditioneel contract zouden traditionele methoden zijn voorgeschreven, weet hij. Nu kwamen inschrijvers met innovatieve oplossingen zoals een constructie met houten palen, vacuümconsolidatie en diverse evenwichtsconstructies, waaronder de gekozen eps-variant.
De vijf inschrijvende partijen moesten de N475 met zo’n 80 centimeter ophogen en maximale restzetting voor dertig jaar garanderen (10 centimeter). Bovendien is de aannemer 20 jaar verantwoordelijk voor het onderhoud en was een bonus van 5000 euro per dag te verdienen voor elke dag dat de weg eerder beschikbaar zou zijn dan de 214 dagen waar de provincie rekening mee had gehouden. Die bonus is zo hoog omdat de weg de enige ontsluiting is voor Ouderkerk aan den IJssel en de vrees voor veel sluipverkeer bestond.
Dura Vermeer/Grontmij schreef in met een eps-variant waardoor de drie kilometer lange weg slechts 14 werkdagen volledig buiten gebruik was. “Het had zonder regen nog sneller gekund.” Daardoor zakte de fictieve inschrijfwaarde met 1 miljoen euro omdat daarmee 200 keer 5000 euro van de prijs af mocht. Terwijl met het totale contract slechts 4,4 miljoen euro is gemoeid.

Nedelen

Toch kleven er toch ook nog wel wat nadelen aan de gekozen contractvorm. Zo moeten de provinciale beheerders nog wennen aan het idee dat ze niet meer alle wegen in beheer hebben: “Op een dag werd zonder overleg een aantal tellussen in de weg gezaagd.”
Ook blijkt het verleggen van kabels en leidingen lastig. De energieleveranciers wenden zich tot de provincie, maar die moet doorverwijzen naar de aannemer. Bovendien heeft die een probleem als de weg niet netjes wordt achtergelaten. “Dat leidt dan weer tot extra onderhoud die buiten de schuld van de aannemer is ontstaan.”
De provincie is verder vergeten een beschikbaarheidsvergoeding te rekenen voor de komende 20 jaar. “We krijgen nu geen boete als de weg de komende tien jaar is afgesloten voor onderhoud”, onthult Slappendel. Niet dat de aannemer dat van plan is, maar het is wel een leerpuntje voor een volgend contract.
Zowel de opdrachtgever als de opdrachtnemer is in zijn nopjes met het project, maar beide partijen erkennen dat de vertrouwensbasis goed moet zijn. “Een positieve grondhouding is essentieel om het project tot een succes te maken. We hadden misschien een ton extra kunnen verdienen door keihard op onze strepen te gaan staan. Er zijn altijd kleine lettertjes te vinden, maar dat is niet onze intentie. Tegelijk hadden we het nooit gered als de provincie heel formeel had gedaan en niet had geholpen met vergunningen en een tijdelijk depot”, blikt Slappendel terug.
“Zo’n nieuwe contractvorm geeft speelruimte. Daar kun je gebruik van maken, maar ook misbruik. Als dat laatste te vaak gebeurt, is dat het einde van de contractvorm”, vult Hendriks aan. Hij is al volop bezig met het begeleiden van de opvolger van de N475, de aanpalende N210 die door Ballast Nedam is binnengehaald. Bij het opknappen van de 14 kilometer lange weg is eveneens gekozen voor dbm.

Project

N475/Zijdeweg
Probleem: 80/90 centimeter verzakt
Oplossing: eps
Contractvorm: DBM, onderhoud voor 20 jaar
Contractwaarde: 4,4 miljoen euro
Bouwtijd: 14 werkdagen + afwerking
Opdrachtgever: Zuid Holland
Opdrachtnemer: Dura Vermeer/Grontmij

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels