nieuws

Bouwen aan kruising N209, spoor en A12

bouwbreed

BleiswijkMedewerkers van Ballast Nedam Infra werken langs de spoorlijn tussen Den Haag en Utrecht aan de betonbekisting voor een nieuw viaduct. Dat is nodig voor de toekomstige kruising bij Bleiswijk van de regionale N209 met de spoorlijn en de A12. De huidige tunnel onder de verhoogde A12 verdwijnt en maakt plaats voor een viaduct eroverheen. De snelweg wordt iets opgeschoven en zakt richting maaiveld. Het huidige wegtalud krijgt een functie als op- en afrit naar de twee viaducten die de N209 respectievelijk over de A12 en het spoor voeren. In verband met een waterleiding in de grond en strenge zettingseisen rond het spoor wordt een deel van het nieuwe viaducttalud opgevuld met ultralicht geëxpandeerd polystyreen (piepschuim). De werkzaamheden zijn onderdeel van een grondige aanpak van het traject van de A12 tussen Zoetermeer en Gouda. De weg krijgt spitsstroken en ook een meer aan de huidige eisen aangepaste weginrichting. Daarin is bijvoorbeeld geen plaats meer voor de huidige te korte in- en uitvoegstroken.

BleiswijkMedewerkers van Ballast Nedam Infra werken langs de spoorlijn tussen Den Haag en Utrecht aan de betonbekisting voor een nieuw viaduct. Dat is nodig voor de toekomstige kruising bij Bleiswijk van de regionale N209 met de spoorlijn en de A12. De huidige tunnel onder de verhoogde A12 verdwijnt en maakt plaats voor een viaduct eroverheen. De snelweg wordt iets opgeschoven en zakt richting maaiveld. Het huidige wegtalud krijgt een functie als op- en afrit naar de twee viaducten die de N209 respectievelijk over de A12 en het spoor voeren. In verband met een waterleiding in de grond en strenge zettingseisen rond het spoor wordt een deel van het nieuwe viaducttalud opgevuld met ultralicht geëxpandeerd polystyreen (piepschuim). De werkzaamheden zijn onderdeel van een grondige aanpak van het traject van de A12 tussen Zoetermeer en Gouda. De weg krijgt spitsstroken en ook een meer aan de huidige eisen aangepaste weginrichting. Daarin is bijvoorbeeld geen plaats meer voor de huidige te korte in- en uitvoegstroken.
Foto: Ton Borsboom, tekst: Bart Mullink

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels