nieuws

VolkerRail ziet brood in dempers

bouwbreed

Ongeveer 70 kilometer Nederlands spoor is met raildempers uitgerust. De techniek die vooral rolgeluid aanpakt, wint aan populariteit volgens VolkerRail.

< Vervolg van pagina 1
Thomas van Belzen
VolkerRail, één van de twee aanbieders van raildempers in Nederland, ziet brood in het middel dat hinderlijk treingeluid bij de bron aanpakt. De aannemer ontwikkelde een machine waarmee raildempers sneller te bevestigen zijn. “Wij zien een grote Europese markt. Bovendien zochten we naar een oplossing die de beschikbaarheid van het spoor zo min mogelijk aantast.”
De RDM (RailDemperMachine) is gemaakt voor de dempers die met clips aan de spoorstaven worden vastgezet. De clips hebben een klemkracht van 25 jaar, aldus VolkerRail.
Vooral in de bebouwde kom bieden dempers uitkomst. Bedrijfsmanager Erik Haverkort: “In Nederland is ongeveer 70 kilometer rails uitgerust met gelijmde of vastgeklikte dempers. Wij hebben daarvan 45 kilometer aangebracht. Schrey en Veit is goed voor de rest.” 70 Kilometer lijkt niet veel, maar schijn bedriegt volgens Haverkort. “Vaak gaat het om korte lengtes. Daarbij zijn de subsidieaanvraagprocedures lang.” Hoewel voor 2009 nog maar weinig opdrachten op de rol staan ziet hij de toekomst zonnig tegemoet. “Vanaf 2010 gaan we meters maken. Jaarlijks 40 kilometer is de verwachting.”

Europa

Het demperpotentieel (gebied waar treinen voor geluidsoverlast zorgen) in Nederland is ongeveer 300 kilometer. Ook over de grens neemt de interesse toe. Momenteel wordt de geluidsdemper in een tiental Europese landen getest.
Het massaveersysteem dat VolkerRail met Corus ontwikkelde is gepatenteerd en bestaat uit twee of drie staalmassa’s die zijn ingegoten in een elastomeer. De raildempers worden gelijmd of met clips aan spoorstaven vastgemaakt. Voor zowel bestaande en nieuwe sporen kunnen de zogeheten ‘Tuned Rail Dampers’, worden gebruikt. Volgens VolkerRail maakt de raildemper geluidswallen soms overbodig. Raildempers rekenen vooral af met het rolgeluid dat treinen produceren. Ze beperken de trillingen in spoorstaven, waardoor deze eerder zijn uitgedempt en de afstraling van het geluid afneemt.
Volgens een rapport van ProRail (2007) leveren dempers geluidsreducties van 3 dB(A) op. De prijs varieert van 300 tot 400 euro per meter enkel spoor.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels