nieuws

Vakgroep Rail wil einde aan onnodig nachtwerk

bouwbreed

De Vakgroep Rail van Bouwend Nederland wil samen met vakbonden en ProRail onnodig nacht- en weekeindwerk aanpakken. “Het is belangrijk dat we hierover met elkaar de discussie aangaan”, vindt de nieuwe voorzitter van de vakgroep Diederik Schonebaum.

Nu al is de druk op spoorwerkers groot om vooral ’s nachts en in de weekeinden te werken vanwege de grote drukte op het spoor. Die neemt in de toekomst alleen nog maar toe. Vakbonden en ProRail waren het er al eerder over eens dat ‘sociaal aanvaardbare grenzen zijn overschreden’.
“De spoorbranche bevindt zich in een zeer uitdagende tijd. Het regeerakkoord gaat uit van een groei van het vervoer per spoor met 5 procent per jaar. Het kabinet heeft daarvoor 4,5 miljard extra uitgetrokken om die groei te faciliteren. De uitdaging is evident. Want hoe wordt onderhoud en nieuwbouw ingepland en uitgevoerd voor een spoorwegnet dat nu al een van de drukst bereden netwerken ter wereld behoort”, zegt Schonebaum.

Slijtage

Dat wordt in de toekomst alleen maar erger als er meer treinen gaan rijden waardoor de slijtage groter is en er nog minder tijd overblijft om te werken. Uitbreiding van nacht- en weekendwerk is onhoudbaar, vindt de voorzitter die ook directeur is van Strukton Railinfra. “We moeten met elkaar de discussie voeren of er niet ook overdag meer gewerkt kan worden. Want we hebben er met name op de arbeidsmarkt veel last van dat de hoeveelheid nacht- en weekendwerk toeneemt”, aldus Schonebaum.
Een pilot in Amsterdam heeft aangetoond dat meer overdag werken ook kan mits iedereen bereid er serieus over te praten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels