nieuws

Tunnelbedenkers A2 leren van misère A73

bouwbreed

De nieuwe A2-tunnel in Maastricht wordt een stuk hoger dan de A73-tunnels bij Roermond, die maar net voldoen aan de wettelijke voorschriften qua hoogte en om de haverklap worden afgesloten. De tunnel in Maastricht wordt zo hoog dat hoogtedetectie geen roet meer in het eten kan gooien.

Dat bleek zaterdag bij de presentatie van de drie plannen voor de A2-tunnels in Maastricht. In Roermond is de tunnel net iets hoger dan de vereiste 4.10 meter. In Maastricht zal die zeker 4.70 meter de hoogte in reiken. Flapperende zeilen van een vrachtwagen zorgen dan niet voor kilometerslange files als gevolg van een uit voorzorg afgesloten tunnel, zoals in Roermond voortdurend gebeurt.
Wethouder Wim Hazeu noemt het feit dat consortia hun visie presenteerden, uniek. Hij doelt op het feit dat midden in het aanbestedingsproces de geheimhouding is doorbroken en volledige openheid van zaken gegeven.
Maastrichtenaren krijgen twee maanden de tijd zich ruimschoots te laten informeren over de plannen, waar ze zelf suggesties aan kunnen toevoegen. De consortia kunnen die gebruiken om de plannen aan te scherpen. Uiteindelijk worden de plannen in de zomer van 2009 aangeboden. Een speciale commissie adviseert de gemeenteraad van Maastricht en verkeersminister Eurlings dan over de keuze, waarover vervolgens de minister en de gemeenteraad beslissen. De door een veelvoud aan bedrijven gesteunde combinaties Avenue2 (Strukton en Ballast Nedam), BA2M (BAM-bedrijven en Royal Haskoning) en Unie van Maastricht (VolkerWessels, Heijmans) zijn er in geslaagd drie volledig verschillende plannen te presenteren.
De kracht van Avenue2 is een groene loper van bomen boven een gestapelde tunnel. De groene loper slingert als een lint door de stad. Ook BA2M houdt het op een dubbellaagstunnel, waarbij net als bij concurrent Avenue2 het snelle doorgaande verkeer in de onderste tunnelbuizen zijn weg vindt, en in de bovenste tunnelbuizen is bedoeld voor het lokale verkeer.
Voor BA2M wordt de toekomstige stadstraverse op de tunnel autovrij en vormt het Lourdesplein het nieuwe centrum van Maastricht-Oost.

Verhoogd

De Unie van Maastricht houdt het op één tunnel, maar dan met drie rijstroken, de buitenste voor het lokale verkeer. Om het panoramazicht op Maastricht te bevorderen wordt de A2 in dit plan aan de noordelijke toerit verhoogd aangelegd.

Woningen

Het gaat niet alleen om het graven van een tunnel, maar ook om de bouw van woningen, aanleg van wegen en ruimten rond de huidige stadstraverse. Het Rijk heeft daarvoor een budget van 630 miljoen euro uitgetrokken. Volgens projectdirecteur Louis Prompers mag elke combinatie maximaal 1100 woningen erbij bouwen, en 30.000 vierkante meter intekenen voor commerciële ruimte.
Prompers wuift het argument weg dat de kredietcrisis een stoorzender zou kunnen vormen. “In de jaren tachtig begonnen we met het Ceramiqueplan, en toen was het ook crisis. Je moet de moed hebben risico’s te nemen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels