nieuws

Spoorklem symbool Drontermeertunnel

bouwbreed Premium

Als onderdeel van de Hanzelijn is in de tunnel onder het Drontermeer de verbinding tot stand gebracht tussen Overijssel en Flevoland. De commissarissen van de koningin Leen Verbeek (Flevoland) en Geert Jansen (Overijssel) ontvingen als herinnering namens opdrachtgever ProRail een spoorklem.

“De klem staat symbool voor verbinding”, lichtte directeur Infra Patrick Buck toe. “Een verbinding is tot stand gebracht tussen uw beide provincies. De klem is een verbinding tussen de dwarsliggers en de rails die ervoor zorgt dat de som van de delen meer is dan de losse onderdelen samen”. Met hamers timmerden de commissarissen het laatste stukje tunnel open. Daardoor is Flevoland voor het eerst sinds de tijd van de rendierjagers weer vanuit Overijssel over vaste grond bereikbaar.
De door Ballast Nedam en GTI te realiseren Drontermeertunnel wordt 800 meter lang en 15 meter breed. Voor de twee sporen is ieder een tunnelbuis beschikbaar. Aan de Flevolandse zijde komt boven op het uiteinde van de tunnel – naar een ontwerp van Movares – een wildpassage en een spoors ecoduct.
De in 36 maanden te bouwen tunnel duikt 4 meter onder het wateroppervlak en gaat dwars door een kwetsbaar Natura 2000-gebied. “Ballast Nedam, de complimenten voor de strakke planning”, complimenteerde Buck. Vanwege de hoge natuurwaarden ondervond de bouwer grote beperkingen in de periodes waarbinnen geheid kon worden. Voor het werk waren zo’n honderd vergunningen nodig.
De passage onder het Drontermeer is de eerste tunnel van Noord-Nederland. In totaal telt Nederland 17 spoortunnels. De Velsertunnel (1957) is de oudste van het land.

Reageer op dit artikel