nieuws

Snelle testmethodevoor grote palen

bouwbreed Premium

Door met raketbrandstof een klein proefgewicht te lanceren, is een nieuw type funderingspaal getest. Zowel de geboorde casingpaal als de statnamic-testmethode doorstonden de proef met glans.

De lancering vond woensdagmiddag even na half vier plaats in Leidsche Rijn, kort na het passeren van de stoptrein Gouda-Utrecht. ProRail had Fugro en VWS Geotechniek toestemming gegeven om dan eenmalig overdag een proef te nemen naast de spoorlijn. Een korte plof, een zwarte rookpluim en een schokgolf door de grond was alles wat de honderd funderingstechnici uit binnen- en buitenland die op de proef waren afgekomen, merkten. De rest van het spektakel werd aan het zicht onttrokken door een 8 meter hoge stalen constructie die rond de paalkop was geplaatst. Daarin bevindt zich een ontstekingskamer voor de brandstof, 80 ton aan betonnen elementen en grind om de testmassa na de lancering op te vangen.
De beproefde paal was een ongebruikte testpaal die Volker maakte voor aanvang van het project spoorverdubbeling Vleuten-Amsterdam-Rijnkanaal in 2005. Het ging om een geboorde casingpaal met een reusachtige dia­meter van 1,65 meter.
Clou van de statnamic-methode is dat er maar 5 procent van de massa nodig is vergeleken met een statische belastingproef. In het geval van de geboorde casingpalen zou er zo’n 1600 ton aan proefgewicht moeten worden ingezet om te testen of ze voldoen. Of er moet een reusachtig reactieframe worden opgebouwd om met vijzels de benodigde kracht te kunnen leveren.
Woensdag was 80 ton voldoende om een belasting van 1600 ton op de paal te krijgen. De reactiekracht ontstond bij de lancering van de betonmassa en hield zo’n 120 milliseconde aan.
“Dat lijkt kort”, erkent Flip Hoefsloot van Fugro, “maar is nog altijd twintig keer langer dan de klap van de dynamische testmethode die in het buitenland in zwang is.” Daarbij laten onderzoekers een testgewicht simpelweg vallen op de paalkop. Maar die dreun is in 5 milliseconde voorbij. Hoefsloot: “Voordat de klap aankomt bij de voet van de paal, is de kop alweer tot rust gekomen. Er ontstaan daardoor allerlei storende golven in de paal, die de interpretatie erg lastig maken. Terwijl bij de statnamic-proef de paal als een geheel de grond in wordt gedrukt.”
De proef van woensdag was de vuurdoop voor de 16 meganewton opstelling die Fugro liet overkomen van een Japanse dochterbedrijf. Mark Pehklig, adjunct-directeur van Fugro hoopt het “fascinerende stuk jongensspeelgoed” samen met een kleiner apparaat van Profound komende jaren in te zetten bij het beproeven van grote palen in Europa.

Reageer op dit artikel