nieuws

Simpel stuk touw helpt Strukton

bouwbreed

Wat twee weken terug niet lukte, verliep dit weekeinde vlekkeloos. Zaterdagmiddag eind van de middag had Strukton Infratrechnieken de eerste helft van een fietsstunnel onder de A13 bij Delft op zijn plek geduwd.

De boosdoener voor de mislukte vijzeloperatie was tijdens onderzoek in de voorafgaande weken opgespoord. Ongeveer twee vierkante meter van de werkvloer was bij het opvijzelen van de tunnel aan de onderkant blijven plakken en zorgde voor veel weerstand bij het horizontaal wegdrukken. Strukton Infratechnieken moest tijdens het laatste weekeinde van oktober zoveel kracht zetten, dat het besloot uit voorzorg de opengebroken weg weer dicht te maken en te asfalteren. Anders zou tijdens de maandagochtendspits de belangrijke verkeersader tussen Rotterdam en Den Haag maar voor de helft beschikbaar zijn.
Door die beslissing was twee weken lang een oprit voor de A13 bij Delfgauw onbruikbaar, want daar stak de andere helft van de tunnel doorheen. De weerbarstige schol is uiteindelijk met sloophamers verwijderd door een gang te graven onder de tunnel. Gelukkig zat het stuk aan de voorkant van de tunnel zodat er niet heel ver gegraven hoefde te worden. Maar dat voordeel was gelijk ook een nadeel, schetst directeur Henk Spoelstra van Strukton Infratechnieken. Want het deel moest dus ruim 30 meter over de vloer worden geduwd.

Touw

Voorafgaand aan het horizontaal vijzelen wordt de tunnel eerst 5 centimeter omhoog gevijzeld. De dikte van de ongewapende werkvloer bedroeg echter 8 centimeter zodat de constructie niet vrij kwam en er veel te hard gedrukt moest worden om de tunnel in beweging te krijgen. Afgelopen vrijdag, toen Strukton een nieuwe poging waagde, haalde het ter controle eerst een touw onder de tunnel door om te kijken of er niet weer iets was blijven plakken wat voor problemen zou kunnen zorgen. Dat zal het bedrijf in het vervolg standaard doen bij dit type tunnels. Want Strukton Infratechnieken past de techniek volgens Spoelstra vaak toe.
Komend weekeinde persen ze in Leersum weer een tunnel onder een weg door. Ook daar weer glijdt de tunnel op een rails, die bovenop een damwand ligt. Met de bouw van de tweede helft van de fietserstunnel bij Delft-Zuid gaat Strukton nu aan de slag. Die wordt komende zomer vanaf de andere kant onder de A13 geduwd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels