nieuws

‘Scherm in middenberm is meest kosteneffectief’

bouwbreed Premium

Het is effectiever om een geluidsscherm in de middenberm van een brede autosnelweg te plaatsen, dan om de bestaande geluidsschermen aan de zijkanten van de weg met enkele meters te verhogen.

Dat zei Ben Viveen van Rijkswaterstaat op het twaalfde congres Geluid, Trillingen en Luchtkwaliteit in Nieuwegein. Viveen sprak over de verbreding van de autosnelwegen van Schiphol naar Almere. Om de geluidshinder tegen te gaan en de luchtkwaliteit te verbeteren is een overkapping niet reëel. De bestaande geluidsschermen verhogen met 2 meter is een optie. Uit onderzoek blijkt echter dat het plaatsen van geluidabsorberende schermen in de middenberm meer geluidsreductie oplevert. “Mogelijk beginnen we al met het plaatsen van schermen voordat het aantal auto’s toeneemt”, aldus Viveen.

Overkluizingen

Overigens verwacht Viveen meer van stille autobanden, maar dat moet in Europees verband worden geregeld. Rijkswaterstaat houdt rekening met de verbetering van auto’s. Die zullen in de toekomst minder geluid produceren en de luchtkwaliteit minder aantasten. Op de betreffende autosnelwegen rijden nu 150.000 auto’s per dag, na de verbreding 250.000. Viveen hoort regelmatig de klacht dat de konijnen bij het Naardermeer (waarlangs het plan bestond een autosnelweg aan te leggen) kennelijk belangrijker zijn dan de bewoners van Amsterdam. De politieke beslissing is echter al genomen, de wegen worden verbreed. Viveen liet zien dat zij op sommige plekken worden overkluisd, onder meer voor de zuidelijke uitbreiding van Almere.

Innovatieprijs

Het congres ging ook over andere vormen van geluidsoverlast, bijvoorbeeld in bedrijfshallen. KWS Infra heeft een wegdek van asfalt voor binnen ontwikkeld dat de geluidsoverlast voor werknemers met 3 tot 8 dBA vermindert. “Formeel kan de gehoorbescherming af”, aldus H. Dijkink. Hij nam de Nationale Geluid en Trillingen Innovatieprijs in ontvangst voor het product Konwé Fluistertop, dat reeds in de veilinghal in Naaldwijk ligt. Binnenkort wordt het met een nog stijver bindmiddel in Bleiswijk toegepast. Dijkink legde uit dat de geluidsreductie van rijdende wagens wordt verminderd doordat het oppervlak meer egaal is. Fluistertop is 5 tot 10 procent duurder dan een traditioneel wegdek van asfalt voor binnen.

Barriers

Het congres duurt twee dagen, ook vandaag worden lezingen gehouden en wordt de publieksprijs uitgereikt. Op de beursvloer staat onder meer Durisol uit Raalte met een systeem om betonnen barriers te verhogen met geluidsschermen. “We hebben ook een laag scherm voor de middenberm”, aldus G. van Weert van Durisol. “We zijn in gesprek met Rijkswaterstaat over drie locaties voor een praktijkproef.” De betonnen barrier is verzwaard, zodat hij niet kan kantelen bij een aanrijding door een vrachtwagen.
Een nieuw element op de beursvloer is de banenmarkt, waar onder meer Caubergh-Huygen Raadgevende Ingenieurs tracht studenten te werven voor een stage of afstudeerproject. Studenten kunnen daar vandaag nog terecht.

Reageer op dit artikel