nieuws

RandstadRail de hoogte in op Den Haag Centraal

bouwbreed Premium

Op NS-station Den Haag Centraal wordt mogelijk een verhoogd perron gebouwd voor RandstadRail. De gemeente laat onderzoeken of het aankomst- en vertrekperron voor de RandstadRail Erasmuslijn tussen Rotterdam en Den Haag 5 meter boven het bestaande busplatform kan worden aangelegd.

Dit platform ligt al één niveau hoger dan de treinperrons. De halte voor RandstadRail zou in totaal 10 meter boven het maaiveld komen te liggen. Om de treinen van RandstadRail op deze hoogte te brengen, zou vanaf de Schenkkade een viaduct naar het station moeten lopen; over het Prins Bernhard-viaduct heen. Het nieuwe viaduct rust dan op betonnen kolommen waarvan de poten tussen de rails staan.
Het verhoogde perron is de nieuwste oplossing die het Haagse college van B en W heeft bedacht als nieuwe aankomst- en vertrekhalte voor de Rotterdamse lijn. Momenteel worden daarvoor de sporen 11 en 12 gebruikt. De NS wil deze sporen in 2011 weer zelf in gebruik nemen.

Veiliger

De nieuwe oplossing is volgens het college veel goedkoper en veiliger dan het eerdere plan om RandstadRail via een tunnel onder de sporen 11 en 12 naar een ander aankomst- en vertrekpunt te leiden. De optie om een perron voor RandstadRail te bouwen op dezelfde hoogte als het busplatform viel om veiligheidredenen af. Het onderzoek naar het verhoogde platform moet eind dit jaar klaar zijn. B en W zullen dan besluiten of het project technisch haalbaar is. Over de kosten zegt het college nog geen mededelingen te kunnen doen.
Rond station Den Haag CS worden de komende jaren meerdere bouwprojecten uitgevoerd. De stationshal wordt verbouwd, het aangrenzende winkel- en dienstencentrum Babylon gemoderniseerd en over het busplatform komt een glazen overkapping.

Reageer op dit artikel