nieuws

‘Maastricht heeft project A2-school heel hard nodig’

bouwbreed

De gemeente Maastricht gaat 1500 werklozen opleiden om de A2-tunnel te bouwen. Aannemers zijn enthousiast.

Het schoolgebouw is er nog niet, de docenten evenmin. En ook de leerlingen moeten nog gevonden worden. Maar de plannen van de gemeente Maastricht zijn er wel. Grote plannen. De A2-school wordt het genoemd. Die is nodig om voldoende personeel te krijgen om de A2-tunnel bij de Limburgse stad te bouwen. De naam dekt niet helemaal de lading, omdat de leerlingen niet alleen de A2-tunnel onderhanden gaan nemen. Ook de plaatselijke Vogelaarwijken en een zwembad moeten worden aangepakt. Maar A2-school bekt lekker, weet wethouder Luc Winants (Sociale Zaken) van Maastricht.
Dus zijn ze sinds kort op zoek naar een gebouwtje, het liefst pal naast de A2 in Maastricht. Knus en gezellig, waar de leerlingen zich thuisvoelen. De gemeente gaat samenwerken met ROC Leeuwenburg. De leerlingen zijn werklozen uit de omgeving. De gemeente Maastricht selecteert ze uit de bakken van het CWI. “Voordat ze aan de slag gaan, worden ze eerst arbeidsrijp gemaakt”, zegt Riëtte Winkens, projectleider van de A2-school, namens de gemeente. “Het gaat om basale sociale vaardigheden die ze nodig hebben.”

Praktijk

Daarna begint het A2-traject. Direct de praktijk in, met een mentor die de werklozen ondersteunt. Een meester-gezel-relatie, net als bij de mijnen vroeger. En geen klassikale lessen. Praktijkgericht. “Er moet iedere dag iemand bij kunnen komen om te beginnen.” Voorjaar 2009 wil Winkens starten. “Dat is geen keiharde datum, maar dat zou mooi zijn.”
Elk jaar zullen er 150 werklozen uit Maastricht en Mergelland klaargestoomd worden. Tien jaar lang. “Dat zal een moeilijke klus worden, daar ben ik heel eerlijk in”, realiseert Winkens zich. De werklozen worden nu al benaderd. Schooluitvallers, mensen die overspannen zijn geweest, psychische problemen hebben, ze kunnen allemaal meedoen, zegt ze. “Dat is beter dan honderden vogelhuisjes maken. Je kunt beter iets doen waar je wat aan hebt. Iets om trots op te zijn.”
Het project is heel belangrijk voor Maastricht, meent ze. De stad vergrijst, de schooluitval ligt hoog. “We hebben de jongens heel hard nodig.”

Social return

Maastricht is niet de eerste gemeente die “social return” opneemt in de bestekken. “Rotterdam en Dordrecht doen dit al jaren.” En ook in Amsterdam en Den Haag is het inzetten van werklozen in bouwprojecten gangbaar. In Maastricht moet 5 procent van het personeel werkloos zijn, of leerling.
Toch is het onzeker of de werklozen bij het A2-project straks aan de slag kunnen. Volgens het projectbureau A2 is social return niet als eis opgenomen bij de aanbesteding. Wel is het een aandachtspunt. “Maar je kunt de regels niet tussentijds veranderen”, waarschuwt woordvoerder Desiree Florie van het projectbureau, die het initiatief overigens sympathiek vindt.
Maar Winkens lijkt zich weinig zorgen te maken. De aannemers zijn blij met de A2-school, zegt ze. Door het grote tekort aan geschoolde arbeidskrachten juichen ze het initiatief van harte toe. “Ze hebben handjes nodig.” Bovendien werken ze graag met werknemers uit de regio. Met Polen loopt de samenwerking soms lastig, vanwege detaalbarrière. “De communicatie met Polen, zeggen de aannemers, daar word ik soms niet goed van.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels