nieuws

Geboorde casingpaal doorstaat vuurdoop

bouwbreed

Vijf centimeter werd de nieuwe geboorde casingpaal de grond in gedrukt onder de 1600 ton belasting die de statnamic-opstelling opleverde. Nog mijlenver verwijderd van bezwijken dus, gezien de paaldiameter van 1,65 meter.

Volker Staal en Funderingen realiseerde de testpalen al in 2005. De aannemer dacht voordeel te kunnen halen door in plaats van de poeren met prefabheipalen uit het referentieontwerp reusachtige palen te plaatsen onder de kolommen voor de nieuwe spoorviaducten in Leidsche Rijn.
Daarvoor dook VWS Geotechniek eens goed in de geschiedenis van het bedrijf. In de jaren tachtig waren in Limburg al eens casingpalen gerealiseerd. Daarbij wordt een stalen buis in de grond geboord, terwijl de grond daarbinnen met een emmerboor wordt verwijderd. Groot voordeel is volgens bedrijfsleider Erwin de Jong van VWS Geotechniek dat er geen bentoniet nodig is om het boorgat open te houden. “Bij dit werk hadden we dan voortdurend de bentonietinstallatie moeten afbreken, verplaatsen en opnieuw opbouwen. Dat zou een kostbare en tijdrovende aangelegenheid zijn geworden. Bovendien is de kans op verontreinigingen bij het gebruik van een stalen casing kleiner.” Na het plaatsen van de wapening en het storten van het beton wordt de casing oscillerend getrokken.
Met de realisatie en monitoring van een paar testpalen was opdrachtgever ProRail overtuigd en realiseerde Volker Staal en Funderingen uiteindelijk zo’n honderd palen in de bodem van Leidsche Rijn.
Twee testpalen werden deze weken beproefd met de 16 MN statnamic-opstelling. De eerste keer gebeurde dat ’s nachts. Toen dat goed uitpakte, durfden Fugro en VWS Geotechniek het ook voor het oog van de wereld overdag te doen.
Woensdag eind van de middag werd de brandstof ontstoken. De 80 ton massastukken bouwden in 120 milliseconden een kracht op tot 1600 ton, twee keer het draagvermogen waaraan de paal volgens het ontwerp moest voldoen. Daarna was de proef al weer klaar en maken en spuugden computers snel het last-zakkingsdiagram uit.
Bij de lancering was de paal 50 millimeter de grond in gedrukt, net als bij de nachtelijke proef een week eerder. Daarna kwam hij weer 20 millimeter terug. De blijvende verplaatsing bedroeg dus 30 millimeter, waarmee de paal ver verwijderd bleef van bezwijken.
Ook voor de statnamic-opstelling zijn de testresultaten volgens De Jong veelbelovend. Want de gegevens bevestigden de uitkomsten van een statische proef, die in 2005 is gehouden. Vorige week werd een Amerikaanse ASTM-norm gepubliceerd voor de testmethode. Ook de CUR heeft bijna een richtlijn klaar voor het interpreteren van de meet­resultaten. Een wereld gaat dus open voor de de snelle belastingproef die al twintig jaar terug werd bedacht door TNO-onderzoeker Peter Middendorp en de Canadese machinebouwer Patrick Birminghammer.
Fugro verwacht een toenemende belangstelling voor de proef. Steeds hoger wordende gebouwen en grootschaliger industriebouw vragen om nieuwe grote paalsystemen met grote concentraties van belastingen, waarvan de kwaliteit moet worden aangetoond.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels