nieuws

Boels: van pionier naar allesverhuurder

bouwbreed

Boels heeft de smaak van groei te pakken. Vijf jaren van telkens 30 procent extra leidden vorig jaar tot een omzet van 144 miljoen euro. Zelfs uit de kredietcrisis put de Limburgse verhuurder nieuwe kansen.

“We maken een vreemde tijd mee”, zegt marketingmanager Yvo Hoppers. “Wat zal de toekomst brengen? Blijft allemaal een beetje koffiedik kijken. Dit jaar – ook dankzij overnames – valt opnieuw te rekenen op een sterke toename. En in 2009? Bedrijven zetten vanwege de crisis wellicht hun investeringen in de ijskast. Dan komt als optie het concept huren om de hoek kijken. Waarom niet huur? Je hebt niets in de boeken, geen afschrijving en geen onderhoud.”
Het door pionier Pierre Boels senior 31 jaar geleden in een garage begonnen bedrijf neemt zienderogen in omvang toe. Sinds de komst van Pierre junior in 1996 verkeert de onderneming in een stroomversnelling. De focus is gericht op professionele gebruikers. Ook al dragen de Limburgers ook de particulieren een warm hart toe.
Het aantal medewerkers van Boels is gestegen tot 1500, waarvan enkele honderden werkzaam in het buitenland. Vanuit Sittard was de sprong naar België en Duitsland niet groot. In 2006 volgde de expansie naar Oostenrijk en Tsjechië. Met het doel ook in die landen tot de kopgroep van marktleiders door te dringen. De aanschafwaarde van de uitgebreide bedrijfslocaties, machines en andere vaste bedrijfsmiddelen stond bij de jaarwisseling in de boeken voor 329 miljoen euro. Het buitenlandse aandeel van de omzet is gestegen tot 34,7 procent.

Huur

Hoppers: “Al die landen bezitten eigen kenmerken. In Duitsland heb je te maken met veel zelfstandigen zonder personeel die over eigen materieel beschikken. Toch zie je een verschuiving naar huur. In Oostenrijk moet alles er gelikt uit zien. De Tsjechen daarentegen storen zich niet aan een krasje.”
De activiteiten van Boels zijn ondergebracht in twee divisies. Machineverhuur opent begin volgend jaar zijn 200ste vestiging voor professionals. Wat de particuliere markt betreft, bestaat nauwe samenwerking met bouwmarkten. Het aantal uitgiftepunten in Europa is – lang niet altijd onder de naam Boels herkenbaar – opgelopen tot 1100. Zo’n 80 procent van de machineverhuur komt voor rekening van de professionele sector.
De tweede divisie richt zich op feesten en evenementen. Complete keukens worden aangeboden, dansvloeren, slaapkamers. Van bestek en tafellinnen tot accommodatie voor desnoods 60.000 gasten.
Voor de bouw gebruikt Boels zijn vestigingen in Sittard en Almere als uitvalsbases voor de levering van zwaarder materieel. Nijkerk ontwikkelt zich als derde hub, in een netwerk van 85 locaties. Strategie is overal in Nederland binnen de 20 kilometer een vestiging te hebben.

Nieuwe wegen

Voortbouwend op de successen als generalist – onder het motto: Boels verhuurt alles – slaan de Limburgers nieuwe wegen in en kiezen voor specialisatie en zelfs uitbreiding met verkoop, van gereedschap tot stroomaggregaat. De wens tot specialisatie kreeg nieuwe impulsen door de overname van De Block-Lambin (sterk in wegenbouw en groot grondverzet) en Pol Geotechniek, thuis in meetinstrumenten.
“We bieden van boormachine tot hoogwerker aan. Alles via één loket. Sommige takken van sport hebben zich tot specialisme ontwikkeld, daar investeren we ook flink in. Daartoe behoren het groot grondverzet, railinfra en hoogwerkers. Met vierduizend hoogwerkers behoren we tot de top in de wereld. Andere specialisaties zijn het mobiele toilet biobox en de units voor tijdelijke accommodatie”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels