nieuws

Auto test brandventilator op sneeuwbelasting

bouwbreed

De eisen van sneeuwbelasting worden in steeds meer landen strenger. Op een niet alledaagse wijze toonde Brakel Aluminium, wereldwijd exporteur van brandveiligheidsproducten, aan dat een standaardtype brandventilator bestand is tegen de hoogste sneeuwlast.

Doorgaans gebeuren dergelijke tests achter gesloten deuren. Per klep wordt er dan een gewicht opgelegd en de brandsituatie met een CO2-patroon (30 bar druk) in werking gezet. Brakel Aluminium, exporteur van brandveiligheidsproducten en in Nederland leverancier van zusterbedrijf Brakel Atmos, koos dit keer voor een opzienbarende testmethode. De kwaliteit en draagkracht van een van de standaardproducten, brandventilator type Eura 180-13, werd gisteren beproefd door er een 850 kilogram zware auto op te rijden. Als de kleppen zich onder dit gewicht binnen de gestelde tijd zouden openen, zou het product voldoen aan de hoge eisen van sneeuwbelasting (sneeuwlast 1200 N/m²). “Dit is voor ons de eerste keer dat we een brandventilator zo fors belasten. Een sneeuwbelasting van 850 kilogram is voor veel mensen moeilijk voor te stellen. Zo willen we visueel maken hoe sterk een product is”, aldus John Hermans, bedrijfsleider rookbeheersingsproducten van Brakel in Uden.

Berekeningen

Voor het spektakel was de ventilator voorzien van een speciale constructie om de auto op te rijden. “Voor deze forse belasting hebben we de bediening zwaarder uitgevoerd. Een brandventilator is een levensreddend product. Bij brand moeten de kleppen opengaan om rook en warmte naar buiten af te voeren. Bij tests wordt per type ventilator vanuit het sparingsoppervlak gerekend. Bij dit type zijn we bij onze berekeningen uitgegaan van een sneeuwlast van 1550 newtion per vierkante meter, waarmee de ventilator ruimschoots aan de hoogste eisen voldoet.”
Omstreeks twee uur ging de test in het bijzijn van een groot deel van de 250 medewerkers van start in de assemblagehal. De test vergde slechts 1 minuut. Onder het gewicht openden de kleppen zich al na 3 seconden waarmee het bewijs geleverd werd dat de ventilator aan de eis (60 seconden) voldoet.
Het Nederlandse bedrijf wil hiermee inspelen op de strengere eisen voor sneeuwlast. “Deze verschillen per land. In Nederland en België wordt een sneeuwlast gevraagd van 125 N/m² (omgerekend een gewicht van 88 kilogram). In Duitsland en andere Europese landen was dat tot nu toe op veel plaatsen 500 N/m². In steeds meer landen waar het vaak sneeuwt, zijn de eisen hoger. Naar verwachting zullen deze steeds vaker richting 1200 N/m² (850 kilo) gaan, zeker in landen zoals Oostenrijk, Rusland en de Scandinavische landen. Met onze producten kunnen we aan die eisen voldoen.”
De beproefde brandventilator wordt overigens nog door een onafhankelijk officieel erkend instituut getest.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels