nieuws

Aannemer werkt overdag aan spoor

bouwbreed

Aannemer Strukton werkt vanaf vandaag overdag aan het spoor tussen Meppel en Groningen. Een veiligheidssysteem met 52 blokschakelaars garandeert de veiligheid van de baanwerkers.

Aannemer Strukton werkt vanaf vandaag overdag aan het spoor tussen Meppel en Groningen. Een veiligheidssysteem met 52 blokschakelaars garandeert de veiligheid van de baanwerkers.
Volgens beheerder ProRail maken menselijke handelingen weliswaar deel uit van het veiligheidssysteem, maar als iedereen zijn werk normaal doet, kan er niets misgaan. Het systeem heet ‘Beheerste toelating met blokschakelaar’ (BT-S). De schakelaars worden op de seinen langs het spoor gemonteerd. Staat een sein op rood, dan stopt de trein automatisch, volgens een woordvoerder van ProRail. De baanwerkers verlaten het werk als er een trein aankomt. Het systeem is slechts geschikt voor baanvakken waar relatief weinig treinen rijden. Het gaat om ongeveer 40 procent van alle trajecten.
Het systeem voldoet volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat en de Arbeidsinspectie aan alle eisen, meldt Theo Brand, woordvoerder van ProRail regio Noord-Oost. Bij het sein staat een Leider Werkplek Beveiliging (LWB) en bij de ploeg een Leider Lokale Veiligheid (LLV). De LWB beschikt over een handcomputer die de verwachte tijden van de treinen aangeeft. Op basis van die informatie kan de LWB beoordelen hoeveel tijd er tussen de opeenvolgende treinen is om werkzaamheden uit te voeren. Als de LWB het blok afsluit, ziet hij een witte lamp. Hij belt dan de LVV op en deelt mee, dat het blok is afgesloten. Het systeem is eerder met succes beproefd bij Ermelo.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels