nieuws

Tijd en geld besparen met digitaal inkopen

bouwbreed

De trouw van een aannemer aan een leverancier van bouwmaterialen is groot. Als de relatie goed is, zal automatisering van het inkoopproces zelfs tot een grotere binding kunnen leiden. De angst dat de aannemer makkelijk prijzen kan vergelijken en zal vertrekken naar een andere leverancier, is ongegrond.

“Ik ben zelfs minder prijzen gaan vergelijken”, bekende een inkoper op de bijeenkomst over Sales in de Bouw van Bouwend Nederland. Sales in de Bouw is een initiatief van de afdeling Alkmaar, Syntens en Wabeke Management en Advies. Het doel is de administratieve processen van de inkoop meer efficiënt en met minder te fouten te laten verlopen. Om dat doel te bereiken worden offerte, artikelbestand met prijzen, order, orderbevestiging, vrachtbon en factuur geautomatiseerd. Alle handelingen zijn inmiddels digitaal mogelijk, behalve de aanvraag van de offerte. Onderhandelen over de prijzen blijft ook plaatsvinden ‘in real life’. Maar volgens Jeroen van der Aa van Syntens is een leverancier bezig met de ontwikkeling van een website naar het voorbeeld van ‘Second Life’. Daar zouden inkoper en verkoper elkaar virtueel kunnen ontmoeten.

Motief

Tijd en geld besparen is het motief dat de betrokken inkopers het meest noemen voor automatisering van de administratie. Bovendien is personeel schaars. “Over niet al te lange tijd zijn we allemaal overgegaan op Sales in de Bouw”, verwacht een aannemer. Bouwend Nederland streeft naar negenduizend aannemers over het hele land, eind 2009. Het ministerie van Economische Zaken ziet het graag gebeuren en verwacht een positief effect op de economie. De faalkosten in de bouw zouden aanzienlijk verminderen door administratieve automatisering. Landelijk zijn een aantal invoeringsprojecten gestart. Maar aannemers, leveranciers en adviseurs zijn het erover eens, dat de digitalisering het beste stap voor stap ingevoerd kan worden. Het zou onverstandig zijn om alle handelingen tegelijk te automatiseren. Dat zou kennelijk meer problemen opleveren dan fouten voorkomen.
Sales in de Bouw gebruikt de standaard van GS1 Nederland uit Amsterdam, de leverancier van de barcodes in de vorm van streepjes op de verpakking van producten. De GS1 (Global System)-code is de erfgenaam van de EAN-code. Het is de bedoeling dat het gebruik van de standaard gemeengoed wordt in de bouw. “We zijn op een kantelpunt, steeds meer aannemers willen digitaal inkopen. Voor zzp’ers is de drempel het laagst. Wij doen mee om klanten aan ons te binden”, aldus Wannes Fey van RAB Beheer uit Oudeschild (onderdeel van de RAB Groep).

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels