nieuws

Ophaalbrug ’t Sasje krijgt Nationale Staalprijs

bouwbreed Premium

Drie gebouwen, een ophaalbrug voor langzaam verkeer en een artistiek kunstwerk hebben een Nationale Staalprijs 2008 gekregen. De jury moest kiezen uit 149 inzendingen. Een enkele inzender kon zich niet in de beoordeling vinden.

De ophaalbrug voor langzaam verkeer ’t Sasje in Amersfoort is nog weinig in de publiciteit geweest. Dat was voor de jury geen reden om niet voor het ontwerp te vallen. “Alle lof. De eenvoud van de getuide stalen masten die doen denken aan zeilboten, past goed in de context. Het mysterieuze ophaalsysteem geeft zijn werking niet direct prijs. Pas na zorgvuldig kijken volgt de verrassing: een handlier”, aldus het rapport. De leden van de jury vinden de dubbele en tweezijdige ophaalbrug ‘mooi gedetailleerd’, ‘origineel’ en ‘eigentijds’. Peter van Kempen uit ‘s-Hertogenbosch ontwierp de bijzondere verlichting van de brug ’t Sasje, waardoor de constructie ook ’s avonds tot zijn recht komt.

Kraanspoor

De drie gebouwen met een Nationale Staalprijs 2008 zijn het veelgeprezen kantoorgebouw Kraanspoor in Amsterdam, de treinstellenhal Nedtrain in Haarlem en het gerenoveerde pakhuis Jobsveem in Rotterdam. Kraanspoor biedt een transparant beeld en dankzij een licht staalskelet en holle vloeren is de bestaande betonconstructie (waarop vroeger de kraan reed) volledig benut. De jury vindt dat het gebouw zich natuurlijk in zijn omgeving voegt. De jury zal niet geweten hebben dat gebruikers van het gebouw zich onwel voelen. Waarschijnlijk zou die wetenschap het oordeel niet hebben gewijzigd. ‘Gezondheid’ staat niet bij de criteria voor de beoordeling, ‘belasting voor het milieu’ wel.

Bijlmer Arena

Kritiek op de beoordeling komt van Victor Buyck Steel Construction uit Gent. Samen met opdrachtgever ProRail, aannemer Besix en ingenieursbureau Arcadis zond het bedrijf het station Bijlmer Arena in voor de Nationale Staalprijs. Het is een ontwerp van de architecten Neven Sidor en Jan van Belkum. “Tot onze grote verbazing is het project niet eens genomineerd. We hebben daar bedenkingen bij”, aldus woordvoerder Bruno Dursin. “Het ontwerp heeft een internationale uitstraling, laat de kwaliteit van staal aan een groot publiek zien en ProRail is een belangrijke opdrachtgever, die vaak met staal werkt. Bouwen met Staal zou eens moeten nadenken of de criteria waaraan de jury toetst wel kloppen.”
Arend Dolsma van Bouwen met Staal relativeert de klacht. Het is geen blamage dat het station Bijlmer Arena in Amsterdam geen prijs gewonnen heeft en niet is genomineerd. De jury moest immers kiezen uit 55 inzendingen in de categorie Utiliteitsbouw. Dolsma was aanwezig bij de discussie over het project. “Een deel van de jury stemde voor, maar het aantal stemmen was nu eenmaal onvoldoende”, meldt hij. Overigens zouden meer inzenders teleurgesteld kunnen zijn.
In de categorie ‘karakteristieke stalen bouwdelen en overige staalconstructies’ bijvoorbeeld werden slechts 4 van de 54 inzendingen genomineerd. Het artistieke kunstwerk ‘Kooi-met-geen-poema’, een verrassend en slim beeld van draadstaal bij Apeldoorn, werd de winnaar.

Reageer op dit artikel