nieuws

Op Schüco-dag is er voor elk vraagstuk een antwoord

bouwbreed Premium

Utrecht – De kredietcrisis is goed voor de renovatiemarkt. Was getekend Marlon Huysmans, directeur duurzaamheid van ontwikkelaar OVG, op een netwerkdag van gevelsystemenontwikkelaar Schüco in Utrecht.

Filmpjes met langzaam draaiende aardbollen, ondersteund door onheilspellende vragen in het Engels zoals; voelen we ons in de toekomst nog veilig in onze huizen? De Schüco-dag stond in het teken van energiebesparen en energie winnen. Kortweg; Schüco, energie in het kwadraat.
De zaal die vol zat met architecten, leveranciers en opdrachtgevers leek betoverd door de haast religieuze aanpak van het bedrijf dat in 1951 met het maken van aluminium winkelpuien begon.
Tijdens het congres liet Schüco elke seconde weten dat de wereld aan het veranderen is. “Met Schüco ontwerpen we samen onze toekomst.” Veiligheid, criminalisering, vergrijzing, het klimaat. Alle problemen van de huidige tijd kwamen voorbij. “Gebouwen zorgen voor 40 procent van de CO2-uitstoot. De strijd die om energie zal losbarsten moeten we voor zijn.”
Toegegeven, op elk vraagstuk heeft Schüco een “pasklaar” antwoord. De nieuwste raamsystemen kwamen aan de orde, vliesgevels met pv-panelen, branddeuren met afstandsbediening en vluchtdeuren die met vingerafdrukken opengaan. De boodschap: “Subjectief gezien is veiligheid een gevoel, objectief gezien is het de techniek van… Schüco.”
De producent gelooft heilig in automatische gebouwen. Sleutels zijn volgens het geloof binnen een paar jaar overbodig. Volgens Marlon Huysmans heeft Schüco goed begrepen dat duurzaamheid geen hype is. Om groen te kunnen bouwen kan marketing helemaal geen kwaad volgens haar. “Marketing wordt vaak als een vies woord gezien. Maar om een duurzame wereld te bereiken, kun je je boodschap niet vaak genoeg herhalen.”

Duurzaam

Met spreuken als “tijd voor het nieuwe bouwen” als parodie op de reclamecampagne “tijd voor het nieuwe rijden” boorde Huysmans het enige probleem aan dat in de anderhalf uur daarvoor nog niet aan bod was gekomen: de kredietcrisis. Volgens de directeur duurzaamheid bij ontwikkelaar OVG zitten er ook zonnige kanten aan het faillissement van de wereld. “Slechte dingen brengen duurzame goede dingen teweeg. Herontwikkeling van bestaande panden was twee maanden geleden moeilijk. Nu zegt iedereen: Mmmh, moeten we ons misschien toch doen.” Om te besluiten dat de kredietcrisis ook wel degelijk de vastgoedmarkt treft.

Reageer op dit artikel