nieuws

Inspectie controleert extra op wissels

bouwbreed

De Inspectie Verkeer en Waterstaat zal volgend jaar extra letten op wissels. ProRail sloeg vorig jaar alarm over de staat ervan. Ongeveer een derde vertoonde slijtageverschijnselen. De spooropdrachtgever stelde in overleg met de inspectie een inhaalprogramma op om de versleten wissels versneld aan te passen. De inspecteurs zien toe op naleving en controleren of de werkzaamheden veilig worden.

De Inspectie Verkeer en Waterstaat zal volgend jaar extra letten op wissels. ProRail sloeg vorig jaar alarm over de staat ervan. Ongeveer een derde vertoonde slijtageverschijnselen. De spooropdrachtgever stelde in overleg met de inspectie een inhaalprogramma op om de versleten wissels versneld aan te passen. De inspecteurs zien toe op naleving en controleren of de werkzaamheden veilig worden.
Ook de ‘vierkante’ wielen en aanrijgevaar voor baanwerkers krijgen bij de inspectie hoge prioriteit. Vooral afgevallen bladeren veroorzaken slippende wielen waardoor ze ongelijk slijten en ook een bedreiging vormen voor de rails.
Voor het onderhoud aan de hsl en Betuweroute worden aparte afspraken gemaakt. Uit de voorlopige evaluaties van dit jaar blijkt dat de compensatielassen op orde zijn. Reinder Ubels, unitmanager van de Inspectie Verkeer en Waterstaat, verwacht dat de lassen, die de overgang naar vaste objecten als kunstwerken opvangen, volgend jaar minder tijd zullen kosten.
> reportage 5

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels