nieuws

GMB richt vizier op water in de meest brede zin

bouwbreed

Water is de markt, daar moeten we verstand van hebben. Met die opmerking is GMB al enige tijd geleden een nieuwe koers ingeslagen. En met succes, vindt algemeen directeur Gerrit-Jan van de Pol.

Waar ooit grootvader Van de Pol 45 jaar geleden vanuit het loonwerk begon met grondverzet en van daaruit de gww inrolde, en zijn oom Arend het bedrijf verder uitbouwde maar wel in dezelfde sector, is Gerrit-Jan duidelijk bezig de focus van het bedrijf te richten op water in de meest brede zin. “Het heeft een hele omslag betekent in het bedrijf. We kijken niet alleen naar opdrachtgeversgroepen, maar vooral naar de markt. En de markt is waar je kennis van moet hebben. In die markt moet je innoveren”, vertelt Van de Pol.
Met de nieuwe focus vervult GMB de verbindende rol in de water(waarde)keten, van drinkwater tot afvalwater. Daarnaast zijn ook de energie- en bodemmarkt aandachtsgebieden. Niet dat GMB helemaal niets meer doet in het traditionele werk, “maar alleen als we ruimte hebben. Ook dat is een omslag in denken geweest voor velen binnen het bedrijf.”

Investeren

Een dergelijke omslag betekent ook veel investeren. Opleidingen, waar de directie zelf ook aan meedoet, vormen een belangrijk ingrediënt van de investeringen. Maar ook marketing en communicatie staan hoog op de lijst. Bovendien betekent het ook een investering in personeel. “Naast de doeners halen we ook steeds meer denkers in huis. Dat stelt ons in staat projecten van A tot Z zelf te beheren.”
Nieuw is ook de projectaanpak van GMB. Onder de noemer GMB-Sure biedt het bedrijf haar opdrachtgevers Zeven Zekerheden: waardeketenaanpak, grip op het budget, stop en go communicatie, projectrisicoanalyse, omgevingsinteractie, klant­gedreven evaluatie en maatwerkgarantie.
“Alle nieuwe medewerkers krijgen daar een opleiding in. Zelf kom ik daar dan ook vertellen hoe we willen werken en op welke manier we er zijn voor de klant”, aldus Van de Pol. Opleiden is een continu proces geworden binnen het bedrijf. “In drie jaar tijd komt iedereen aan de beurt. Het leuke is dat daar ook concrete innovaties uit zijn gekomen.”

Opleiden

Het is in feite allemaal begonnen met opleiden. “Daarbij hebben we een keer een marketinggoeroe uitgenodigd, die ons liet inzien hoe je het marktdenken in je organisatie invoert. Dat was geen vaag verhaal, maar heel hands-on. We zijn er vervolgens ook direct mee aan de slag gegaan, waarmee je tegelijkertijd aangeeft dat je daadwerkelijk veranderd bent. Omdat anderen het niet doen, onderscheid je je dan al snel”, weet Van de Pol.
Een andere verandering is bewust bezig zijn met innovaties. Die zijn niet meer projectgebonden. “We administreren ze apart en activeren ze ook.” Van de Pol ziet daar in de praktijk al de voordelen al. “Een voorbeeld is de smeerpijp in Groningen. Als wij niet het vernieuwende Tankloos Reinigen Concept (TRC) hadden gehad, dan hadden we de opdracht nooit gekregen”, is zijn overtuiging. Maar ook breder zijn er voordelen. Zo weet hij ook zeker dat door innovaties meer geïntegreerde contracten op de markt komen. “Dan zit je direct meer vooraan in de keten”, weet hij.
Inmiddels heeft GMB de nodige innovaties op zijn naam staan. Behalve TRC, zijn daar onder meer de Box Barrier voor tijdelijke hoogwaterkeringen en de gescheiden sanitatie waarbij urine apart wordt opgevangen en waarvan kunstmest wordt gemaakt.

Aanpassen

Zoals opdrachtnemer GMB is veranderd, zo vindt Van de Pol dat ook opdrachtgevers zich moeten aanpassen. “Waterschappen maken bijvoorbeeld in toenemende mate projectenboeken. Daar moeten ze als opdrachtgever tijd in steken, zoals ik als opdrachtnemer ook tijd stop in het zoeken naar oplossingen. Verder moeten ze op de Infra Tech staan en de markt actief benaderen. Ook dat is professionalisering van het inkoopproces”, vindt Van de Pol. Wat hem betreft is GMB er klaar voor de uitdagingen die dat weer kan bieden, aan te gaan.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels