nieuws

Zien en horen wat zo’n sloopbek doet, machtig!

bouwbreed

Demarec staat bekend om de vernieuwende producten die het werk van slopers moeten vergemakkelijken. Het succes van het bedrijf doet bijna vergeten dat Marcel Vening en compagnon Ruud de Gier pas sinds 2001 onder eigen naam bestaan. Vening doet in thuishaven Sint Anthonis een boekje open over de wereld van sorteergrijpers, betonvergruizers en sloopscharen.

Samen met compagnon

Vening blijkt een man van de praktijk. Niet iemand die zijn bedrijf aanstuurt vanachter een bureau op de bovenste verdieping. “Ik heb er minder tijd voor dan vroeger, maar ik probeer nog steeds op de werken van mijn klanten te zijn. Even met de poten door de bagger. Zien en vooral horen wat zo’n sloopbek doet als hij net in gebruik is genomen. Horen dat er power in zit als hij door het beton vreet. Dat vind ik echt machtig!”
Marcel Vening is sinds 1985 in de wereld van het grondverzet werkzaam. In 1989 ging hij voor Verachtert werken en daar ontwikkelde hij zich al snel tot specialist in sloop- en recyclinggereedschap. Toen Verachtert eind jaren ’90 werd overgenomen door Caterpillar voelden Vening en zijn huidige compagnon Ruud de Gier zich hoe langer hoe minder thuis in het bedrijf. Vooral omdat er weinig meer gebeurde aan productontwikkeling. In 2001 begonnen ze voor zichzelf en was Demarec geboren. Vorig jaren gingen ze op in de Duitse Kinshofer-groep. Sinds de start maakt het bedrijf een stormachtige groei door. Bedrijfsplannen zijn meerdere malen aangepast en guldentekens wel eens simpelweg vervangen door eurotekens. Vening: “Het begon met 50 grijpers in het eerste jaar. Het jaar daarop waren dat er honderd. Nu we in de Kinshofergroep zitten worden dat er 500 en de doelstelling is toch minimaal duizend grijpers per jaar te produceren en te verkopen. Tot nu toe hebben we ieder jaar verdubbeld.”

Ervaring

Een deel van het succes verklaart Vening uit het feit dat hij en De Gier jarenlange ervaring hebben in het vak. En omdat ze weten wat de markt vraagt. “Niemand zat te wachten op de zoveelste producent van sorteergrijpers, die met een kopie van een ander model op de markt kwam. Daar zijn er al genoeg van. Wij weten wat de eindgebruikers willen. Ik sta veel tussen de klanten en dat vertalen wij naar onze producten. Als een klant mij vertelt dat zijn gereedschap zo hard slijt, komen wij dus op de markt met een vergruizer met verwisselbare slijtdelen. Dat maakt wel dat onze producten duurder worden, ja. Maar ze gaan ook langer mee. Afvalverwerker Sita heeft inmiddels vijftig eenheden van ons in gebruik. Die draaien vanaf het begin met onze producten. Dat geeft aan dat we het goed doen. Want ze draaien daar op sommige locaties zes dagen per week continue in drie shifts. In één jaar halen ze net zoveel productie-uren als een gemiddelde sloper in acht jaar. Als een product het na drie jaar dan nog goed doet, doe je het niet verkeerd toch?”
In 2004 werden op de Bauma de eerste contacten gelegd met Kinshofer. In 2006 resulteerde dat in een overname van Demarec door de Duitsers. De Gier en Vening maken nu deel uit van het managementteam van de groep – die overigens afgelopen zomer weer door het Zweedse Lifco werd ingelijfd. Vening ziet vele voordelen in de samenwerking. “Je merkt heel erg de synergie sinds we in 2006 zijn opgegaan in de Kinshofergroep. Vooral op de Amerikaanse markt maken we nu sprongen. En dat is ook altijd het doel geweest van de overname. Toen we in 2001 met Demarec begonnen hebben we er nooit over nagedacht om een lokale speler te worden. We wilden vanaf het begin een wereldspeler zijn. In Amerika hebben we nu een heel goed dealernetwerk, dankzij Kinshofer.”
Ook in verband met de almaar oplopende levertijden van materieel is het voordelig als groep te opereren. “We zijn afhankelijk van de staalproducenten. En er is schaarste. Dan scheelt het als je in grotere aantallen kunt inkopen. Dat is goedkoper en sneller. Hierdoor zijn onze verkoopprijzen niet evenredig gestegen met de hogere kostprijzen, door onder andere explosieve stijgingen van materiaalkosten.”
Dat Lifco inmiddels het moederbedrijf is, betekent dat ook andere merken mee kunnen bouwen aan het succes van Demarec en er onderling gemakkelijker informatie uitgewisseld kan worden. Voor Nederland wil Vening proberen het dealerschap van de Brokk slooprobots binnen te halen. Als aanvulling op de uitrustingsstukken.

Innovatief

Vening heeft naast een wereldspeler willen zijn nóg een duidelijk doel voor ogen. “Demarec wil innovatief zijn, apparatuur op de markt brengen die verder is doorontwikkeld en de kosten voor de eindgebruiker omlaag brengen. Daarnaast besteden we veel tijd aan het design van de producten. Want je kunt wel zeggen dat het niet belangrijk is hoe het product eruit ziet, maar de eerste indruk is erg belangrijk bij de aanschaf van materieel.”
Gevraagd naar de laatste ontwikkelingen op het gebied van nieuwe producten antwoordt Vening resoluut met “onze grootste vijand is tijd.” Waarmee hij wil aangeven dat Demarec de handen meer dan vol heeft aan de bestaande productlijn en het doorontwikkelen en uitbouwen daarvan. “We hebben dit jaar de MQP 25 geïntroduceerd. Die presteert echt boven verwachting. Zowel in verkoop maar vooral ook qua wat die bek aan kracht heeft, vergeleken met andere merken in de range tot twee ton. Gezien het feit dat steeds meer bedrijven met long reach-machines werken is dat een hele interessante markt. Want die gieken worden wel steeds langer, maar wat men vergeet is dat daar dan een sloopbek aan moet die vaak niet meer mag wegen dan twee ton. Klanten geven dan veel geld uit maar de knipkracht van zo’n combinatie valt nogal tegen. Vandaar dat wij echt hebben gezocht naar het optimum tussen gewicht en kracht. Dus lichter qua gewicht en zwaarder qua kracht. Je moet meer kunnen doen op een dag, dat is wat een klant vraagt. Op papier zit de MQP 25 qua prestaties onder de zwaardere MQP 30, maar in de praktijk blijkt dat verschil veel kleiner te zijn. Dat is ook leuk aan dit specifieke product. Er zitten meer kanten aan waarmee je jezelf kunt onderscheiden. Bij de grijpers draait het toch vooral om robuustheid. Maar met die bekken gaat het ook om snelheid en kracht en de manier van wisselen en de slijtbare delen. Maar goed, ik kan er nog uren over doorpraten.”
“We denken er verder over om een grotere MQP te gaan maken en een kleinere. Dat is ook niet van vandaag op morgen gerealiseerd. We testen dezer dagen een nieuwe bek voor de MQP die nog niemand heeft. Uiteindelijk draait het erom dat we alles net iets slimmer willen aanpakken dan de rest.”■

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels