nieuws

Tijdelijke busbrug

bouwbreed

In een typisch Amsterdams decor – het Noord-Zuid Hollands Koffiehuis en het Centraal Station van architect P.J.H. Cuijpers – legt een lasser van De Rooij uit Harmelen nagenoeg de laatste hand aan een alledaagse busbrug over het Open Havenfront.

In een typisch Amsterdams decor – het Noord-Zuid Hollands Koffiehuis en het Centraal Station van architect P.J.H. Cuijpers – legt een lasser van De Rooij uit Harmelen nagenoeg de laatste hand aan een alledaagse busbrug over het Open Havenfront.
Daarover rijden vanaf volgende maand de Amsterdamse stadsbussen, die niet langer gebruik kunnen maken van hun traditionele route over het verlengde van het Damrak richting Centraal Station. De stadsbussen moeten wijken voor de aanleg van een nieuwe metrohal voor de Noord-Zuidlijn. De door het gemeentelijk Ingenieursbureau IBA ontworpen stalen busbrug krijgt aan beide zijden een voetpad en er komt een uitstaphalte. Met de in 2013 geplande oplevering van de Noord-Zuid lijn in gedachten blijft de tijdelijke busbrug naar verwachting tot 2012 in gebruik. De werkzaamheden, die gww-aannemer MNO Vervat in oktober begon, omvatten onder andere het aanbrengen van steunpunten in het water, het inhijsen van de stalen brugdekelementen en het maken van de aansluiting van de brug op het huidige busplatform enerzijds en de Prins Hendrikkade anderzijds.
Foto: Ronald Bakker
Tekst: Pieter de Mos

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels