nieuws

Net zoveel power als een dikke Mercedes

bouwbreed

De verzamelde autopers was het er in grote lijnen over eens. De nieuwe Hyundai H300 bestelwagen kan de strijd met de concurrentie gemakkelijk aan. Het vooroordeel dat Aziaten mindere wagens maken moet in ieder geval worden bijgesteld. Want de verzorgde H300 doet eigenlijk niet onder voor een gewone personenauto. De 170 pk krachtbron in de bus kan zich qua trekkracht zelfs gemakkelijk meten met een dikke Mercedes van het type sport.

Het eerste dat opvalt als we de smalle Lekdijk tussen Vianen en Culemborg opsturen is dat de bestelbus zich gedraagt als een personenwagen. Snel optrekken, soepel schakelen, gemakkelijk sturen: aan niets merk je tegenwoordig nog dat je in een gevaarte van meer dan vijf meter lengte en een gewicht van bijna twee ton rijdt. 

Niet alleen de prestaties maar ook het uiterlijk en de afwerking van de cabine van het (luxere) model dat we vandaag mogen uitproberen – de H300 Dynamic Version – doen niet onder voor de gemiddelde middenklasser die de Nederlandse snelwegen bevolkt. 

Airconditioning, een met leer bekleed stuur, elektrisch bedienbaren ramen en spiegels, centrale deurvergrendeling, een designpookje, een radio/cd-speler met zelfs een usb-aansluiting waarop de I-pod kan worden aangesloten en een boordcomputer maken dat het enige dat je er aan herinnert dat je in een bus rondtoert de zithoogte is. 

Kwam daar een jaar of tien gelden maar eens om. Toen mocht je bij wijze van spreken blij zijn dat er een 12 volts sigarettenaansteker in de cabine zat. 

Maar Hyundai gaat met de opvolger van de succesvolle H100 en H200 een stap verder. Want alle modellen van de H300 – naast de Dynamic is er ook een goedkopere Active en zijn beide versies ook leverbaar met een dubbele cabine waarin ruimte is voor drie, zij het hele kleine, personen op de achterbank – hebben standaard ABS en zelfs ESP, het elektronisch stabiliseerprogramma dat ervoor zorgt dat de wagen in kritieke situaties als een slip toch in het juiste spoor blijft. En dat laatste is toch wel bijzonder voor een bedrijfswagen.

Wat opvalt aan het rijgedrag is dat de bus snel in de hoge toeren zit en dat er dus snel doorgeschakeld moet worden. De 2,5 liter turbodiesel genereert een maximaal vermogen van maar liefst 170 pk. Het maximum koppel bedraagt 392 Nm bij 2000 tot 2500 toeren per minuut en dat is nogal wat. Zeker wanneer je het vergelijkt met pak hem beet een Mercedes Benz uit de E-klasse. Die haalt net 350 Nm. Resultaat van die brute trekkracht is dat we wielen van het testmodel nog wel eens in de modder graven als we vanwege een tegenligger een stukje berm moeten pakken. Mooie modderfonteinen als resultaat trouwens. En dat mag best voor een bus die we toch vooral testen op gebruiksgemak voor de bouwsector.

De gesloten bestelwagen heeft verder aan beide zijden een schuifdeur en een achterklep die is om te ruilen voor dubbele deuren. Het maximale laadvermogen bedraagt 1211 kilogram en de laadruimte heeft de volgende afmetingen: 2375mm x 1620 mm x 1350 mm. 

Het model met de dubbele cabine heeft vanzelfsprekend minder ruimte achterin, de ruim twee meter lengte is hier nog maar een krappe 1,60 meter. Maar daarvoor heb je dan wel een achterbankje voor drie personen. Al wordt het lastig om drie volwassen bouwvakkers mee te nemen: die moeten wel zo lening zijn dat ze hun benen in hun nek kwijt kunnen. 

De draaicirkel is voor alle modellen klein te noemen: 11,2 meter. En dat voor een bus van dik 5 meter, niet slecht. 

Na afloop van de testrit was er een persconferentie waar manager public relations Mike Belinfante van importeur Greenib Car uit de doeken doet waarom men veel verwacht van de H300. “De bestelwagen is met een catalogusprijs van 16.995 euro goedkoop in zijn klasse. Ook de leaseprijs is laag te noemen. Verder kent Hyundai drie jaar garantie, óngeacht het aantal gereden kilometers. Naast de 170 pk uitvoering, komen er later dit jaar ook een 110 en een 136 pk versie.” Al met al denkt het Koreaaanse merk in het komend jaar 1750 wagens in Nederland te kunnen slijten.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels