nieuws

Hoog boven De Hogt

bouwbreed

EindhovenHet is een van de drukste verkeersknooppunten van ons land: De Hogt ten zuidwesten van Eindhoven. Snelweg A2 Amsterdam-Maastricht botst hier soms letterlijk op snelweg A67 Antwerpen-Venlo. Als onderdeel van de 350 miljoen euro kostende ombouwoperatie van de randweg Eindhoven pakt Heijmans Infra het knooppunt rigoureus aan. Vanuit de lucht is goed te zien wat dat betekent. Zo gaat de beruchte grote verkeersboog over en langs rivier de Dommel (links op de foto) verdwijnen. Hij wordt vervangen door een grote fly-over die de verkeersstroom via een aanmerkelijk korter traject in zuidoostelijke richting de A67/A2 op brengt. In noordelijke richting (rechtsonder) wordt de bocht juist verruimd. In opdracht van Rijkswaterstaat directie Noord-Brabant is Heijmans Infra op meerdere plaatsen tegelijk aan het werk om deze klus zo snel mogelijk te klaren. De vernieuwing van de randweg Eindhoven spitst zich toe op scheiding van lokale en doorgaande verkeersstromen. Daarvoor wordt de weg in 4 jaar tijd over een afstand van circa 17 kilometer omgebouwd van 2×3 rijstroken naar 4×2 rijstroken. Om de verkeershinder te beperken worden de toekomstige parallelbanen ingezet om de bestaande randweg te kunnen omvormen tot hoofdrijbaan. Door deze slimme zet en de inzet van meerdere divisies weet Heijmans Infra de totale bouwtijd met een jaar te verkorten. In 2010 wordt het vernieuwde traject opgeleverd.

EindhovenHet is een van de drukste verkeersknooppunten van ons land: De Hogt ten zuidwesten van Eindhoven. Snelweg A2 Amsterdam-Maastricht botst hier soms letterlijk op snelweg A67 Antwerpen-Venlo. Als onderdeel van de 350 miljoen euro kostende ombouwoperatie van de randweg Eindhoven pakt Heijmans Infra het knooppunt rigoureus aan. Vanuit de lucht is goed te zien wat dat betekent. Zo gaat de beruchte grote verkeersboog over en langs rivier de Dommel (links op de foto) verdwijnen. Hij wordt vervangen door een grote fly-over die de verkeersstroom via een aanmerkelijk korter traject in zuidoostelijke richting de A67/A2 op brengt. In noordelijke richting (rechtsonder) wordt de bocht juist verruimd. In opdracht van Rijkswaterstaat directie Noord-Brabant is Heijmans Infra op meerdere plaatsen tegelijk aan het werk om deze klus zo snel mogelijk te klaren. De vernieuwing van de randweg Eindhoven spitst zich toe op scheiding van lokale en doorgaande verkeersstromen. Daarvoor wordt de weg in 4 jaar tijd over een afstand van circa 17 kilometer omgebouwd van 2×3 rijstroken naar 4×2 rijstroken. Om de verkeershinder te beperken worden de toekomstige parallelbanen ingezet om de bestaande randweg te kunnen omvormen tot hoofdrijbaan. Door deze slimme zet en de inzet van meerdere divisies weet Heijmans Infra de totale bouwtijd met een jaar te verkorten. In 2010 wordt het vernieuwde traject opgeleverd.
Foto: Your Captain Luchtfotografie
Tekst: Pieter de Mos

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels