nieuws

Hefvaartuig van beton

bouwbreed

Een woud van steigers staat intussen in een droogdok van de Keppel Verolme-werf in het Botlek-gebied. De Kombinatie Heavy Lifter bouwt daar ’s werelds eerste betonnen drijvende kraanplatform. Het zwaartransport-hefvaartuig krijgt drijvers van lichtgewicht voorgespannen, gewapend beton en zal onderdelen van offshore-platforms kunnen vervoeren tot een gewicht van 15.000 ton. Door de betondichtheid van slechts 1.600 kg/m3 krijgt het vaartuig een gewicht van ruim 50.000 ton zodat het volledig zeewaardige platforms in de Noorse olie- en gasvelden in de Noordzee kan demonteren en vervoeren. Het Noorse MPU Offschore Lift ASA is opdrachtgever van de bouw. Kombinatie Heavy Lifter bestaat uit Van Hattum en Blankevoort en BAM Civiel. Foto: Ton Borsboom

Een woud van steigers staat intussen in een droogdok van de Keppel Verolme-werf in het Botlek-gebied. De Kombinatie Heavy Lifter bouwt daar ’s werelds eerste betonnen drijvende kraanplatform. Het zwaartransport-hefvaartuig krijgt drijvers van lichtgewicht voorgespannen, gewapend beton en zal onderdelen van offshore-platforms kunnen vervoeren tot een gewicht van 15.000 ton. Door de betondichtheid van slechts 1.600 kg/m3 krijgt het vaartuig een gewicht van ruim 50.000 ton zodat het volledig zeewaardige platforms in de Noorse olie- en gasvelden in de Noordzee kan demonteren en vervoeren. Het Noorse MPU Offschore Lift ASA is opdrachtgever van de bouw. Kombinatie Heavy Lifter bestaat uit Van Hattum en Blankevoort en BAM Civiel. Foto: Ton Borsboom

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels