nieuws

Eurlings zet deur open voor alliantie

bouwbreed

Verkeersminister Eurlings wil veel vaker alliantie- en dbfm-contracten. “De kritiek dat het Rijk te weinig dergelijke opdrachten uitzet, is volstrekt terecht.” Als eerste wil Rijkswaterstaat nog komende zomer de private A4-zuid aanbesteden.

Minister Eurlings opende gisteren zowel de Wâldwei-N31 als de A37. De noordelijke provincies kunnen de komende jaren flink investeren in nieuwe infrastructuur bij Leeuwarden, Drachten en Groningen. Nu de N31 is opgeleverd, dreigt het verkeer op de A32 vast te lopen.
Want ook het noorden begint bereikbaarheidsproblemen te krijgen en het is verstandig die in een samenhangend pakket aan te pakken, vindt de minister. Dat kan ook want het noorden krijgt ruim 2 miljard euro als goedmaker voor het schrappen van de Zuiderzeelijn. “Zet in op innovatieve contracten zoals dbfm en allianties” adviseerde hij de aanwezige bestuurders. “Besparingen op die budgetten blijven in een regionaal fonds beschikbaar voor nieuwe projecten.” Waldwei-manager Jan Willem Bruining haalde afgelopen week uit naar Eurlings, dat ondanks de aantoonbare meerwaarde van tientallen procenten de opdrachtenstroom voor dbfm opdroogt.

Zwakste partij

Hij krijgt ronduit gelijk. Eurlings wil ook op rijksniveau veel nadrukkelijker gebruikmaken van de innovaties van de markt, zoals dbfm en alianties. “Zoals we nu de Hollandse Brug bij Almere en de tunnel A2 bij Maastricht aanpakken, moet het veel vaker. Met delen van risico’s en gebruik van de creativiteit in de markt.” Hij heeft bij de hsl meegemaakt wat er gebeurt als bij een publieke-private samenwerking de partijen tegenover elkaar komen te staan: “Als bestuurder ben je dan altijd de zwakste partij.
Die situatie moet je voorkomen. Ik geloof heilig in meer sámenwerken met het bedrijfsleven.” Bij de A4-Zuid krijgen markpartijen wat Rijkswaterstaat betreft nog deze zomer een kans om in te schrijven op een private snelweg.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels