nieuws

Beijing kiest Nederlandse producent voor toplaag fietspad en busbaan

bouwbreed

Het Nederlandse Latexfalt draagt een steentje bij aan de Olympische Spelen in Beijing. Fietspaden, busbanen en parkeerplaatsen verschieten de komende maanden in hoog tempo van kleur. De emulsie hiervoor komt rechtstreeks uit Koudekerk aan den Rijn aangevoerde emulsie.

“Met dit product exporteren we de Nederlandse technologie”, zegt dr.ir. Bert Jan Lommerts, algemeen directeur van de producent. Het bedrijf levert namelijk 400.000 liter bindmiddel, een watergedragen emulsie, voor het aanbrengen van 500.000 vierkante meter gekleurd asfaltbeton.
De producent van hoogwaardige bindmiddelen haalt de opdracht binnen via de TU Eindhoven, waar Lommerts gastcolleges geeft. “Met een promovendus die zich voor twee jaar in Shanghai heeft gevestigd, hebben we in 2006 de marktmogelijkheden in China onderzocht. Eind vorig jaar konden we het contract met de Chinese wegenbouwer ShanXi tekenen.”
Latexfalt verkrijgt de opdracht ter waarde van 1 miljoen euro na selectie. “Qua duurzaamheid en kwaliteit kon niemand aan ons tippen. Een coating was geen duurzame oplossing, een warm bindmiddel met deze eindkwaliteit was prijstechnisch gezien onvoordelig.”
Over bestaand asfalt wordt met de emulsie een 8 millimeter dikke slemlaag in kleur aangebracht, 2 millimeter dikker dan in Nederland gebruikelijk is. “Verkeersveiligheid en duurzaamheid staan in China hoog op de agenda. De laagdikte bepaalt de mate van duurzaamheid. Deze homogene toplaag gaat 7 tot 10 jaar mee.”
In 2007 vindt een grootschalige proef plaats en wordt 80.000 vierkante meter asfaltbeton gekleurd. Onder andere de parkeerplaatsen van de Nationale Luchtvaartautoriteiten krijgen een rode toplaag. “We hebben ter plaatse 30 man opgeleid om het gekleurde emulsieasfaltbeton op de juiste manier handmatig of machinaal aan te brengen.” De producent ontwikkelde speciaal voor de handmatige toepassing een eenvoudig in te mengen emulsie.

Klimaatzones

De duizenden liters emulsie gaan de komende weken per zeecontainer naar China. “Ons materiaal laat zich makkelijk transporteren en is stabiel.” Eind deze maand vindt het eerste transport plaats; anderhalve maand later komt de laatste lading aan.
“Het aanbrengen is seizoensgebonden; een temperatuur van 15 graden of hoger is ideaal. China heeft twee klimaatzones; ’s zomers zijn de weersomstandigheden in het noorden ideaal; in de winter geldt dat voor het zuiden. Op dit moment is het in Beijing nog te koud.”
De dagelijkse productie zit vervolgens op 10.000 tot 15.000 vierkante meter gekleurd asfaltbeton. Eind maart moet het werk klaar zijn. Lommerts spreekt van “een strikte planning”.
Het bindmiddel is overigens een zesde van de uiteindelijke mix. “De toegevoegde waarde zit in de Nederlandse technologie die we met dit product exporteren. De overige materialen – pigment, zand en cement – zijn lokaal verkrijgbaar en uitvoerig door ons getest om de kwaliteit van het eindproduct te kunnen verzekeren.”

Katalysator

Latexfalt produceert op jaarbasis 50 miljoen liter product; 30 procent van de omzet vindt uiteindelijk zijn toepassing in het buitenland. Met de opdracht in China speelt de toeleverancier zich internationaal in de kijker. “We zijn trots dat ons product wereldwijd zichtbaar is. Tegelijkertijd versterken we ons netwerk, het werkt als een katalysator.”
Zo hebben diverse Chinese scholen al vervolgopdrachten verstrekt voor het verfraaien van sportfaciliteiten. De opdracht genereert ook spin-off. “In Korea leveren we nu ook emulsies voor het stabiliseren van granulaat halfverhardingen (Stabicol CE), dat we vijf jaar geleden introduceerden”, zegt manager commercie ing. Jan Struik.
Ook binnen Europa bleef de toeleverancier niet onopgemerkt. Latexfalt kreeg in 2006 een Deense milieuprijs voor de nieuwe generatie gemodificeerd warm bindmiddel voor oppervlaktebehandeling van asfaltwegen (Surmac Eco). Het oplosmiddelvrije bindmiddel is volledig recyclebaar en geeft een 25 procent langere levensduur.
In eigen land is Latexfalt betrokken bij een proef van Rijkswaterstaat om de weerstand bij nieuwe zoab deklagen te verhogen. “Wij hebben met Rijkswaterstaat een product ontwikkeld voor een optimale aanvangsstroefheid. Dankzij dergelijke programma’s vindt innovatie door de hele keten plaats en kunnen we de internationale concurrentiepositie van Nederland verbeteren.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels