nieuws

Stalen hoofddraagconstructie als een gatenkaas

bouwbreed Premium

Het lijkt wel een gatenkaas, de stalen vakwerkspanten van het in aanbouw zijnde kantoorgebouw Place de la Gare in hartje Arnhem. Op vele locaties is de hoofddraagconstructie geperforeerd om alle leidingen door te voeren. Hoofdaannemer Bouwbedrijf Wessels Rijssen moest tot deze rigoureuze beslissing komen omdat er anders te weinig ruimte was om met name de enorme luchtkanalen in het gebouw kwijt te kunnen.

HOMIJ Technische Installaties kwam er op tekening achter dat het leidingwerk niet onder de robuuste stalen spanten kon worden geleid. “Vooral de luchtkanalen konden we niet kwijt in het oorspronkelijke ontwerp”, vertelt projectleider Erik Aitink op de bouwplaats. De plafondhoogte moest volgens de opdrachtgever projectontwikkelaar Eurocommerce 2 meter 70 blijven, dus er zat niets anders op dan de vier stalen hoofddraagconstructies te doorboren. Het betekende dat het sterkteverlies moest worden gecompenseerd. Na het nodige rekenwerk produceerde leverancier en engineer Voortman Staalbouw in samenwerking met de hoofdconstructeur Van de Werf en Lankhorst stalen flenzen die in de perforaties werden gelast. Daarvoor zijn duizenden kilo’s extra staal aan de draagconstructie toegevoegd. Het was nodig, omdat er perforaties van 400 millimeter gemaakt moesten worden in de 600 millimeter hoge liggers. De grote rechthoekige luchtkanalen konden hierdoor worden gesplitst en worden uitgevoerd in meerdere, kleinere ronde kanalen. Naast de geperforeerde stalen balken zijn ook zogeheten stalen raat-liggers toegepast die prefab al zijn geperforeerd. Op de knooppunten van de staalconstructie mochten absoluut geen gaten worden gemaakt. Daarnaast wenste de opdrachtgever geen verlaging van het plafond in de gangzones. Daardoor moest HOMIJ ‘halsbrekende’ toeren uithalen om het gewenste leidingtracé voor elkaar te krijgen.

Knikken

In het leidingenwerk zitten op het eerste oog onlogische knikken en bochten. Maar volgens Aitink was de huidige routing de enige manier om het leidingwerk door de bouwkundige constructie te kunnen leiden. “Normaliter zouden we nooit zo’n ingewikkelde route kiezen. Dankzij de perfecte samenwerking tussen alle partijen is het gelukt om deze bijzondere maatregel toe te passen”, geeft de projectleider van HOMIJ aan.

Reageer op dit artikel