nieuws

Discussie tunnel op gelaaid

bouwbreed Premium

Minister Eurlings (verkeer) liet de Tweede Kamer gisteren weten dat de door Strukton en TBI Infra bedachte tunnelvariant onder het Naardermeer wordt onderzocht.

Hij zei ook niet te verwachten dat dit het ei van Columbus is en dat er een Kamermeerderheid voor te vinden is. De verkeersminister reageerde op Kamervragen van CDA’er Ger Koopmans die de minister opdroeg serieus onderzoek te doen naar het idee dat Strukton en TBI Infra begin augustus presenteerden. De bouwers maakten toen bekend een betere oplossing te hebben de files tussen Amsterdam en Almere op te lossen. In plaats van de verbreding van de A1, A9, A10 en A6 – die vorige week nog door de MER-commissie werd bekritiseerd – bedachten beide aannemers een tunnelvariant tussen de knooppunten Holendrecht en Muiderberg waarin de lucht al in de tunnel word gezuiverd.

Natuurgebied

Eurlings liet de Kamer weten wettelijk verplicht te zijn alle varianten – dus ook de nieuwste – te onderzoeken. “En dat gebeurt ook. Maar ik moet nog zien of een tunnel onder een natuurgebied nu opeens wél een Kamermeerderheid oplevert.” Waarbij Eurlings doelde op het besluit van het vorige kabinet af te zien van een tunnel tussen de A6 en de A9 na enorme maatschappelijke druk. De Tweede Kamer steunde dat besluit.
De VVD en de PvdA zijn kritisch omdat ze denken dat nieuw onderzoek extra vertraging oplevert. Volgens Koopmans hoeft dat niet zo te zijn. “Er wordt immers ook nog onderzocht wat de gevolgen van de kilometerheffing voor de doorstroming zijn.”

Tunnelsoap

Verkeersminister Eurlings houdt er rekening mee dat de tunnels in de A73 opnieuw later opengaan dan gepland. “Ik neem geen enkel risico als het om veiligheid gaat. De laatste detailplanning wijst uit dat er nog veel moet gebeuren aan de veiligheidsystemen. Dat vraagt om zorgvuldigheid.”
Eurlings reageerde op uiterst kritische vragen uit de Tweede Kamer. Verschilende fracties lieten in niet mis te verstane bewoordingen weten dat Rijkswaterstaat in hun ogen een wanprestatie levert. Eurlings nam het voor de ingenieurs en de aannemer op. “Het is een zeer complex werk.”

Reageer op dit artikel