nieuws

Begroting 2009 weinig verheffend

bouwbreed Premium

lElf MIRT-projecten zijn extra vertraagd, waarvan drie (N9, A27 en Lekkanaal) te laat opgeleverd.

lElf MIRT-projecten zijn extra vertraagd, waarvan drie (N9, A27 en Lekkanaal) te laat opgeleverd.
lMinister Eurlings besluit komend jaar over de A4 Midden Delfland/A13-A16.
l Wat overblijft van 500 miljoen euro voor tien stalen bruggen gaat naar herstel van betonnen kunstwerken.
l Aanbestedingsmeevallers zullen komend jaar omslaan in aanbestedingstegenvallers.
l Spoorsector verwacht tot 2012 nog 238 miljoen aan aanbestedingsmeevallers.
l Er zit 7,739 miljard euro in het Infrastructuurfonds, waarbij meer voor spoor dan voor hoofdwegen is gereserveerd.
l 55 miljoen euro extra voor opknappen binnenhavens.
l Budget Stationsgebied Rotterdam van 191 naar 251 miljoen euro.
l HSA krijgt claim van 37,5 miljoen euro voor te late oplevering hsl.
l 4,5 miljard euro voor spoorinvesteringen, waarvan 2 miljard NS-superdividend zodat aantal reizigers met 5 procent per jaar kan groeien.
l Komende drie jaar 200 miljoen euro voor slimme doorstroming en aanpak op- en afritten.
l Betonnen A1 Hengelo-Duitse grens wordt gesloopt en vervangen door zoab.
l Rijkswaterstaat en Financiën gaan onderzoek doen naar de effecten van prijsstijgingen in de infrastructuur.
l Er wordt 396 miljoen euro uitgetrokken voor waterbouw.
l 2009 wordt het jaar van de waarheid voor de veertig Vogelaarwijken. Ook is er 60 miljoen euro beschikbaar voor andere wijken die dreigen af te glijden.
l De ambities voor een schoon, mooi en zuinig Nederland zijn volgens het kabinet hoog maar haalbaar. De verrommeling van het landschap zal worden aangepakt.
l De vennootschapsbelasting voor mkb-bedrijven wordt verlaagd naar 20 procent over de eerste 250.000 euro winst. De tweede schijf van 23 procent vervalt.
l Er wordt 20 miljoen euro uitgetrokken om technisch onderwijs te verbeteren en aantrekkelijker te maken.
l Meer mensen moeten aan het werk om de lonen niet te veel te laten stijgen.

Reageer op dit artikel