nieuws

B2B-websites bouw weinig effectief

bouwbreed Premium

De meeste business-to-business websites van bedrijven in de bouw maken een goede indruk. Bij nadere beschouwing zijn ze echter vrijwel allemaal niet effectief. Ze zorgen niet voor contact met de klant, wekken onvoldoende vertrouwen en bieden te weinig informatie. Dat blijkt uit een onderzoek van marketingbureau Indenty uit Enschede. Volgens de onderzoekers rekenen bedrijven voor hun klandizie nog altijd op de reële wereld en laten zij de virtuele liggen. Dat zou onterecht kunnen zijn, omdat het bezoeken van websites een vast onderdeel is van een B2B-traject. Mogelijk lopen bedrijven klanten mis, omdat hun website onvoldoende effectief is. De onderzoekers voerden voor de bouw de trefwoorden ‘steenbakkerij’, ‘bouwkranen verhuur’, ‘houtconstructies’ en ‘betonwanden’ in. De meeste gevonden websites voldoen wel aan algemene criteria, maar hebben een geringe ‘stickiness’: zij bieden weinig gelegenheid voor het opbouwen van een relatie. Een website die niet wordt onderhouden, waarop het laatste nieuws bijvoorbeeld twee jaar oud is, wekt weinig vertrouwen. Dat maakt een bedrijf ongeloofwaardig. In hun rapport geven de onderzoekers een aantal verbeterpunten, zoals het plaatsen van ‘testimonials’, het bieden van technische informatie en het geleidelijk overhalen van de bezoeker tot het stellen van vragen en leggen van contact. Het onderzoek is te vinden op www.indenty.nl

De meeste business-to-business websites van bedrijven in de bouw maken een goede indruk. Bij nadere beschouwing zijn ze echter vrijwel allemaal niet effectief. Ze zorgen niet voor contact met de klant, wekken onvoldoende vertrouwen en bieden te weinig informatie. Dat blijkt uit een onderzoek van marketingbureau Indenty uit Enschede. Volgens de onderzoekers rekenen bedrijven voor hun klandizie nog altijd op de reële wereld en laten zij de virtuele liggen. Dat zou onterecht kunnen zijn, omdat het bezoeken van websites een vast onderdeel is van een B2B-traject. Mogelijk lopen bedrijven klanten mis, omdat hun website onvoldoende effectief is. De onderzoekers voerden voor de bouw de trefwoorden ‘steenbakkerij’, ‘bouwkranen verhuur’, ‘houtconstructies’ en ‘betonwanden’ in. De meeste gevonden websites voldoen wel aan algemene criteria, maar hebben een geringe ‘stickiness’: zij bieden weinig gelegenheid voor het opbouwen van een relatie. Een website die niet wordt onderhouden, waarop het laatste nieuws bijvoorbeeld twee jaar oud is, wekt weinig vertrouwen. Dat maakt een bedrijf ongeloofwaardig. In hun rapport geven de onderzoekers een aantal verbeterpunten, zoals het plaatsen van ‘testimonials’, het bieden van technische informatie en het geleidelijk overhalen van de bezoeker tot het stellen van vragen en leggen van contact. Het onderzoek is te vinden op www.indenty.nl

Reageer op dit artikel